Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De koopzuchtige klant wordt vergeten. Consumenten die klakkeloos onnodige producten kopen en er na een paar maanden geen waarde meer aan geven. Kleding moet zo goedkoop mogelijk en er wordt niet gekeken wie daarvoor de prijs betaald. De action winkels draaien als een tierelier en al die prullaria komt vaak in de prullenbak terecht. Als de buurman een nieuwer kentekenplaat op zijn auto heeft wordt men jaloers. De overheid maakt zich zorgen als de economie minder draait dan verwacht, dus de rente blijft historisch laag. Et cetera, voorbeelden genoeg.
Ik ben het eens met de stelling dat betekenis belangrijker is dan waarde. Waarde is betrekkelijk en betekenis is langdurig.
Als we verandering willen dan zal dat in het gehele systeem moeten gebeuren, niet alleen bij sales. Het oude denken dat alleen economische groei goed is mag op de schop. Zoals een aantal boeddhisten stelde een tijd geleden: niet het BNP maar het BNG (bruto nationaal geluk) is van belang. En daar hebben ze een mooi alternatief te pakken voor onze traditionele denkwijze.
Ons gedrag moet niet bepaald worden door onverzadigbare honger naar meer, meer, meer. We moeten ons laten leiden door wat de Club van Rome een halve eeuw geleden al heeft geroepen, "grenzen aan de groei"!