Albert Heijn betaalt later

De consument straks kind van de rekening? Je leveranciers niet meer betalen? Of een echte oplossing vinden...

Mijn opa zat in de handel. Handel was voor hem synoniem aan voorraad. Opa’s gehele gezinsvermogen was belegd in de zaak en de voorraad in het magazijn gaf altijd veel discussie. Wanneer er ook maar even niet kon worden geleverd, dan 'moest' de voorraad omhoog en wanneer de dure periode van kerstmis naderde 'moest' de voorraad weer omlaag. Oma wilde toch die kalkoen én dat nieuwe jurkje.

Nu het economisch zwaar weer is liggen de voorraden in ondernemingen weer echt onder vuur. Dat brengt lastige dilemma’s met zich mee. Met voorraden willen we ongestoord produceren of de zekerheid hebben dat we klanten ten alle tijde kunnen leveren. Maar, diezelfde voorraden brengen ook veel zorgen m...

A.M.A. Goossens
Pro-lid
Walther, een leuke bijdrage. Een puntje wil ik op inhaken. Uitgestelde leveranciersbetaling. In het geval van AH lijkt het puur ingegeven door een acuut liquiditeitsprobleem. Structureel later betalen lost niets op, genereert geen verlichting, omdat slechts het moment van de "shift" een rentevoordeeltje oplevert. Daarna gaat de trein gewoon weer rijden, en is latere betaling geen oplossing meer. Die wetenschap draagt AH zeker, dus zal het acute liquiditeitsprobleem thans deze "oplossing" ingeven. Daar komt bij dat toeleveranciers hogere kosten kunnen gaan vragen, omdat zij rentederving lijden. Dan staan we tenminste weer op het vertrekpunt ten aanzien van de schijnbare voordelen van latere betaling. Tenslotte is het zo dat vroeg of laat de betalingstermijn wellicht weer wordt teruggebracht tot de huidige afgesproken termijn, en dient weer meer liquiditeit te worden verworven om de delta bij te lopen. De facto zijn de kosten en lasten dus minimaal gelijk, ook voor Appie.

In de aannemerij en bouw is het al jaar en dag gewoonte te laat te betalen. Betalingstermijnen van 60 dagen zijn ongeveer standaard, maar later is ook geen uitzondering. Onze klanten laat ik altijd weten dat dat mes aan twee kanten wordt gehanteerd. De leveranciers houden bij hun prijsvorming gewoon rekening met de betalingstermijn, en hebben procenten in hun prijzen verdisconteerd. Terecht overigens. Late betalingen leveren niets op, niets financieel en niets operationeel. Het kost eerder geld dan dat het iets oplevert; zeker als sancties worden gehanteerd (stoppen van leveranties) of credit ruimte volloopt. Kortom, Appie's actie lijkt op paniek management, ontsproten uit gebrek aan cash!
Pascal Bouwman
Ik geef beide heren groot gelijk. Bij het doen van zaken is de insteek volgens mij toch nog steeds het aangaan van een partnership. Je gunt de ander het licht in de ogen zodat je op lange termijn kunt samenwerken.
AH die met haar JIT-systeem afhankelijk is van de levertijden van haar leveranciers en hier goede afspraken over maakt met de leveranciers verandert nu dus eenzijdig deze afspraken. De betreffende leveranciers zouden hun leveringen ook eens veertien dagen moeten opschorten.
En inderdaad lost het niets op, het is alleen een verschuiving van het probleem. Maar er zal en moet betaald worden. Ik mag aannemen dat de winst op de rente wel weer terug komt in de prijs die de leverancier hanteert.

Om je heen hoor je nog wel eens consumenten die hetzelfde doen. Ze schuiven de betaling van hun facturen zo ver mogelijk naar achter en komen vervolgens in de problemen omdat ze uiteindelijk worden geconfronteerd met een aanzienlijk bedrag dat ze moeten betalen. Naar mijn mening ben je het beste gebaat bij een snelle betaling. Zo heb je namelijk een reeel overzicht van de inkomsten en uitgaven en zo kun je de meest gunstige condities krijgen bij je leveranciers.
Ik ben namelijk wel eens benieuwd naar de reactie die AH wellicht had kunnen krijgen wanneer ze een brief hadden verzonden naar al hun leveranciers waarin ze aan geven dat ze de betalingstermijn verkorten naar 14 dagen mits zijn 2 a 3% extra korting zouden krijgen......
Paul J. Groot
Ahold en dochter AH streven er al jaren naar vooruitstrevend te zijn in haar opstelling richting leveranciers en co-makers. Ze staan samen met haar consumenten aan het begin van de keten. Jaren lang hebben vele leveranciers meegewerkt aan het succes van AH door zich steeds "onder druk" flexibel op te stellen en als co-maker een assortiment samen te stellen waar wij verwende consumenten dagelijks veel plezier aan beleven.
ECR is een mooie gedachte maar valt of staat bij vertrouwen in de keten. En het toch al magere vertrouwen tussen handelspartners smelt verder weg als er gerommeld wordt met betalen. Als men het geld wat is besteed aan de ECR gedachte had gebruikt voor lokale verbeteringen in 'door tot door' logistiek had AH er financieel beter voorgestaan dan nu.

Ze maken zich door deze noodsprong dan ook kwetsbaar richting leverancier en consument. Als je in de toekomst als iedereen de resessie weer vergeten is nog steeds verwacht dat je leveranciers met je mee willen denken zul je ze op tijd moeten betalen.

Als AH als retail partij zich zo blijft opstellen zijn zij de zwakste schakel in een verder sterke keten.