De consument straks kind van de rekening? Je leveranciers niet meer betalen? Of een echte oplossing vinden...
Mijn opa zat in de handel. Handel was voor hem synoniem aan voorraad. Opa’s gehele gezinsvermogen was belegd in de zaak en de voorraad in het magazijn gaf altijd veel discussie. Wanneer er ook maar even niet kon worden geleverd, dan 'moest' de voorraad omhoog en wanneer de dure periode van kerstmis naderde 'moest' de voorraad weer omlaag. Oma wilde toch die kalkoen én dat nieuwe jurkje.
Nu het economisch zwaar weer is liggen de voorraden in ondernemingen weer echt onder vuur. Dat brengt lastige dilemma’s met zich mee. Met voorraden willen we ongestoord produceren of de zekerheid hebben dat we klanten ten alle tijde kunnen leveren. Maar, diezelfde voorraden brengen ook veel zorgen m...
In de aannemerij en bouw is het al jaar en dag gewoonte te laat te betalen. Betalingstermijnen van 60 dagen zijn ongeveer standaard, maar later is ook geen uitzondering. Onze klanten laat ik altijd weten dat dat mes aan twee kanten wordt gehanteerd. De leveranciers houden bij hun prijsvorming gewoon rekening met de betalingstermijn, en hebben procenten in hun prijzen verdisconteerd. Terecht overigens. Late betalingen leveren niets op, niets financieel en niets operationeel. Het kost eerder geld dan dat het iets oplevert; zeker als sancties worden gehanteerd (stoppen van leveranties) of credit ruimte volloopt. Kortom, Appie's actie lijkt op paniek management, ontsproten uit gebrek aan cash!
AH die met haar JIT-systeem afhankelijk is van de levertijden van haar leveranciers en hier goede afspraken over maakt met de leveranciers verandert nu dus eenzijdig deze afspraken. De betreffende leveranciers zouden hun leveringen ook eens veertien dagen moeten opschorten.
En inderdaad lost het niets op, het is alleen een verschuiving van het probleem. Maar er zal en moet betaald worden. Ik mag aannemen dat de winst op de rente wel weer terug komt in de prijs die de leverancier hanteert.
Om je heen hoor je nog wel eens consumenten die hetzelfde doen. Ze schuiven de betaling van hun facturen zo ver mogelijk naar achter en komen vervolgens in de problemen omdat ze uiteindelijk worden geconfronteerd met een aanzienlijk bedrag dat ze moeten betalen. Naar mijn mening ben je het beste gebaat bij een snelle betaling. Zo heb je namelijk een reeel overzicht van de inkomsten en uitgaven en zo kun je de meest gunstige condities krijgen bij je leveranciers.
Ik ben namelijk wel eens benieuwd naar de reactie die AH wellicht had kunnen krijgen wanneer ze een brief hadden verzonden naar al hun leveranciers waarin ze aan geven dat ze de betalingstermijn verkorten naar 14 dagen mits zijn 2 a 3% extra korting zouden krijgen......
ECR is een mooie gedachte maar valt of staat bij vertrouwen in de keten. En het toch al magere vertrouwen tussen handelspartners smelt verder weg als er gerommeld wordt met betalen. Als men het geld wat is besteed aan de ECR gedachte had gebruikt voor lokale verbeteringen in 'door tot door' logistiek had AH er financieel beter voorgestaan dan nu.
Ze maken zich door deze noodsprong dan ook kwetsbaar richting leverancier en consument. Als je in de toekomst als iedereen de resessie weer vergeten is nog steeds verwacht dat je leveranciers met je mee willen denken zul je ze op tijd moeten betalen.
Als AH als retail partij zich zo blijft opstellen zijn zij de zwakste schakel in een verder sterke keten.