Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In de aannemerij en bouw is het al jaar en dag gewoonte te laat te betalen. Betalingstermijnen van 60 dagen zijn ongeveer standaard, maar later is ook geen uitzondering. Onze klanten laat ik altijd weten dat dat mes aan twee kanten wordt gehanteerd. De leveranciers houden bij hun prijsvorming gewoon rekening met de betalingstermijn, en hebben procenten in hun prijzen verdisconteerd. Terecht overigens. Late betalingen leveren niets op, niets financieel en niets operationeel. Het kost eerder geld dan dat het iets oplevert; zeker als sancties worden gehanteerd (stoppen van leveranties) of credit ruimte volloopt. Kortom, Appie's actie lijkt op paniek management, ontsproten uit gebrek aan cash!
AH die met haar JIT-systeem afhankelijk is van de levertijden van haar leveranciers en hier goede afspraken over maakt met de leveranciers verandert nu dus eenzijdig deze afspraken. De betreffende leveranciers zouden hun leveringen ook eens veertien dagen moeten opschorten.
En inderdaad lost het niets op, het is alleen een verschuiving van het probleem. Maar er zal en moet betaald worden. Ik mag aannemen dat de winst op de rente wel weer terug komt in de prijs die de leverancier hanteert.
Om je heen hoor je nog wel eens consumenten die hetzelfde doen. Ze schuiven de betaling van hun facturen zo ver mogelijk naar achter en komen vervolgens in de problemen omdat ze uiteindelijk worden geconfronteerd met een aanzienlijk bedrag dat ze moeten betalen. Naar mijn mening ben je het beste gebaat bij een snelle betaling. Zo heb je namelijk een reeel overzicht van de inkomsten en uitgaven en zo kun je de meest gunstige condities krijgen bij je leveranciers.
Ik ben namelijk wel eens benieuwd naar de reactie die AH wellicht had kunnen krijgen wanneer ze een brief hadden verzonden naar al hun leveranciers waarin ze aan geven dat ze de betalingstermijn verkorten naar 14 dagen mits zijn 2 a 3% extra korting zouden krijgen......
ECR is een mooie gedachte maar valt of staat bij vertrouwen in de keten. En het toch al magere vertrouwen tussen handelspartners smelt verder weg als er gerommeld wordt met betalen. Als men het geld wat is besteed aan de ECR gedachte had gebruikt voor lokale verbeteringen in 'door tot door' logistiek had AH er financieel beter voorgestaan dan nu.
Ze maken zich door deze noodsprong dan ook kwetsbaar richting leverancier en consument. Als je in de toekomst als iedereen de resessie weer vergeten is nog steeds verwacht dat je leveranciers met je mee willen denken zul je ze op tijd moeten betalen.
Als AH als retail partij zich zo blijft opstellen zijn zij de zwakste schakel in een verder sterke keten.