- En als je alles gehad hebt ...
- 'Fokker is my lovebaby'
- De Cuba-crisis als verklaring?
- Tom Poes verzin een list
- Noten
En als je alles gehad hebt ...
Net als je denkt dat de wereld niet gekker kan worden, stort op 24 en 25 februari de koers van Ahold de afgrond in; in een mum van tijd verdampt 70% van de waarde van de onderneming. Althans naar de maatstaf van de beurslemmingen, die de aandelenkoers als baken voor de waarde van de onderneming beschouwen. Dit artikel gaat niet in op waarderingsgrondslagen van ondernemingen, maar haakt in op een klein zinnetje uit het economiekatern van de Volkskrant van 25 februari jl.:
Deze nieuwste dochter, door Van der Hoeven 'mijn love-baby' genoemd, heette US Foodservice (waar USD 500Mio. 'kwijt is'; red.) en mocht zich een van de grootste cateraars ...
Het toont naar mijn mening tevens aan dat strategische beslissingen niet alleen op basis van rationeel denken worden genomen maar tevens (vooral?) op basis van onderbuikgevoelens.
Hebben we het hier over het verschil tussen een analyst (=accountant, adviseur,...) en een risiconemer (=ondernemer)?
Terecht in het licht van de uitgaven die (te) groot zijn en het rendement dat te laag is. Onterecht in het licht van de bedrijfspolitiek die door machines aan te kopen en zonder de werkwijze of de ingesteldheid aan te passen, het rendement verbetert wou zien.
Maar wellicht is dit voer voor een ander artikel ! Mijn conclusie : doe (ook) iets aan IT, voor het te laat is en doe iets aan die nieuwe bedrijfscultuur die losbandig en onbezonnnen vooruit loopt zonder bedrijfsdoel. Kritisch denken met gezond boerenverstand : bestaat daar dan geen opleiding voor ?
-----------
Als de IT sector ergens goed in is, dan is het wel in het "de schuld krijgen". En dat gaat al 30 jaar zo.
In de klant-IT relatie is vanuit IT al heel veel gedaan om de klant tegemoet te komen.
Maar luisteren ze dan wel?
Al heel lang is de vraagzijde niet geprofessionaliseerd, de klant is niet professioneel.
Men roept maar wat, het moet per 1-10 werken, en wat kost het. Vaste prijs graag.
Het "het" moet dan nog worden bedacht. Ik hoorde iemand de klant samenvatten:
<< ik weet niet wat ik wil en ik wil het nu hebben! >>
Vraag je om de busines case (het rekenmodel), dan valt er een stilte, of je krijgt een opgepompt spreadsheet.
Maar de opdrachtgever neemt NOOIT de schuld.
Welke klant heeft ooit toegegeven dat zijn wensen onduidelijk, inconsequent en onlogisch waren?
Gezien de recente berichten bij bv. AHOLD, kun je je afvragen hoe ver financiële managers moeten gaan om hun bestuur te informeren.
Het is niet alleen een kwestie van juiste, volledige en betrouwbare informatie, maar ook van politiek (of niet?).
Welke informatie en welke risico's worden gerapporteerd.
Graag zie ik reacties van lezers omtrent dit onderwerp tegemoet.
Cees J. Bol