Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het toont naar mijn mening tevens aan dat strategische beslissingen niet alleen op basis van rationeel denken worden genomen maar tevens (vooral?) op basis van onderbuikgevoelens.
Hebben we het hier over het verschil tussen een analyst (=accountant, adviseur,...) en een risiconemer (=ondernemer)?
Terecht in het licht van de uitgaven die (te) groot zijn en het rendement dat te laag is. Onterecht in het licht van de bedrijfspolitiek die door machines aan te kopen en zonder de werkwijze of de ingesteldheid aan te passen, het rendement verbetert wou zien.
Maar wellicht is dit voer voor een ander artikel ! Mijn conclusie : doe (ook) iets aan IT, voor het te laat is en doe iets aan die nieuwe bedrijfscultuur die losbandig en onbezonnnen vooruit loopt zonder bedrijfsdoel. Kritisch denken met gezond boerenverstand : bestaat daar dan geen opleiding voor ?
-----------
Als de IT sector ergens goed in is, dan is het wel in het "de schuld krijgen". En dat gaat al 30 jaar zo.
In de klant-IT relatie is vanuit IT al heel veel gedaan om de klant tegemoet te komen.
Maar luisteren ze dan wel?
Al heel lang is de vraagzijde niet geprofessionaliseerd, de klant is niet professioneel.
Men roept maar wat, het moet per 1-10 werken, en wat kost het. Vaste prijs graag.
Het "het" moet dan nog worden bedacht. Ik hoorde iemand de klant samenvatten:
<< ik weet niet wat ik wil en ik wil het nu hebben! >>
Vraag je om de busines case (het rekenmodel), dan valt er een stilte, of je krijgt een opgepompt spreadsheet.
Maar de opdrachtgever neemt NOOIT de schuld.
Welke klant heeft ooit toegegeven dat zijn wensen onduidelijk, inconsequent en onlogisch waren?
Gezien de recente berichten bij bv. AHOLD, kun je je afvragen hoe ver financiële managers moeten gaan om hun bestuur te informeren.
Het is niet alleen een kwestie van juiste, volledige en betrouwbare informatie, maar ook van politiek (of niet?).
Welke informatie en welke risico's worden gerapporteerd.
Graag zie ik reacties van lezers omtrent dit onderwerp tegemoet.
Cees J. Bol