Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De strekking van je opmerking herken ik goed. Wat er in zo'n situatie vaak mis gaat, is dat het verhaal niet meer is dan de verpakking. Het ene verhaal verruilen voor het andere kan natuurlijk niet zomaar: dat is symptomatisch voor een niet goed gecommuniceerde en/of niet gedragen organisatieverandering.
Organisaties die tijdens het veranderPROCES verhalen uit de organisatie opvangen (wat speelt er, wat gaat er om in onze medewerkers) of managers authentieke, persoonlijke verhalen laten vertellen die de verandering betekenis en context geven, of die het nieuwe verhaal samen met de medewerkers vormen, op basis van de eigen, authentieke verhalen, zullen merken dat verhalen de transitie juist ondersteunen.
Een zorgvuldige overgang van verhaal naar verhaal staat voor een zorgvuldig vormgegeven verandertraject. Waarin ruimte is voor zingevingsvragen en betrokkenheid van medewerkers én managers.
Annet Scheringa
Je schreef: "Verhalen zijn herkenbaar (‘dat heb ik ook’), roepen emotie op (‘wat goed van hem’), brengen waarden over en verbinden (‘hij is net als ik’) en wijzen de weg. Vooral als die verhalen persoonlijk, authentiek, waar of in ieder geval waar-achtig zijn."
Zo werkt het inderdaad. Op mijn veelgelezen blog (meer dan 800 bezoekers per dag!) merk ik dat ook. (Alleen dat 'de weg wijzen' geldt er misschien minder voor). Die 'herkenbaarheid' gepaard met de emotie en het gevoel van verbondenheid daarbij (in hetzelfde 'schuitje' zitten) werkt! Ook voor storytelling op papier (eh... online) dus.
Heel veel succes!
Denise
http://www.vrouwonline.nl/_Interactive/weblog/webloggers/denise/