A persistent president - de bindende kracht van verhalen

Wie president wil worden van de VS, staat voor de bijna onmogelijke opgave om tegelijkertijd uitzonderlijk én one of us te zijn. Van de 300 miljoen Amerikanen heeft het overgrote deel het minder goed dan u en ik. Zij hebben weinig op met een al te zichtbaar vermogende president. Dat John Kerry getrouwd was met de nét iets te rijke mevrouw Heinz, heeft hem in de presidentsrace van 2004 behoorlijk in de weg gezeten. Tegenslagen maken de man/vrouw. Dus daaraan mag het de president in het leven dus niet ontbroken hebben. Maar die moeten effectief zijn aangepakt en mogen niet ten koste zijn gegaan van een harmonieus gezinsleven. Ga er maar aanstaan!

Barack Obama is een uitzonderlijk man. Maar om te bewijzen dat hij evengoed one of us is, wordt alles wat enigszins moeilijk en moeizaam verliep i...

Mark
Zelfs grote multinationals die een heel goed en sterk verhaal hadden ("company culture") zijn in grote moeilijkheden gekomen toen de overgang naar het nieuwe verhaal niet zorgvuldig genoeg gedaan werd. Het gaat om de transities tussen opvolgende verhalen! Hoe meer het verhaal deel is van de organisatie, des te moeilijker de transitie.
Annet Scheringa
Beste Mark,

De strekking van je opmerking herken ik goed. Wat er in zo'n situatie vaak mis gaat, is dat het verhaal niet meer is dan de verpakking. Het ene verhaal verruilen voor het andere kan natuurlijk niet zomaar: dat is symptomatisch voor een niet goed gecommuniceerde en/of niet gedragen organisatieverandering.
Organisaties die tijdens het veranderPROCES verhalen uit de organisatie opvangen (wat speelt er, wat gaat er om in onze medewerkers) of managers authentieke, persoonlijke verhalen laten vertellen die de verandering betekenis en context geven, of die het nieuwe verhaal samen met de medewerkers vormen, op basis van de eigen, authentieke verhalen, zullen merken dat verhalen de transitie juist ondersteunen.
Een zorgvuldige overgang van verhaal naar verhaal staat voor een zorgvuldig vormgegeven verandertraject. Waarin ruimte is voor zingevingsvragen en betrokkenheid van medewerkers én managers.

Annet Scheringa
Denise M
Wat ben je toch altijd ondernemend Annet. En wat een verrassende manier weer om deze stof te brengen.

Je schreef: "Verhalen zijn herkenbaar (‘dat heb ik ook’), roepen emotie op (‘wat goed van hem’), brengen waarden over en verbinden (‘hij is net als ik’) en wijzen de weg. Vooral als die verhalen persoonlijk, authentiek, waar of in ieder geval waar-achtig zijn."

Zo werkt het inderdaad. Op mijn veelgelezen blog (meer dan 800 bezoekers per dag!) merk ik dat ook. (Alleen dat 'de weg wijzen' geldt er misschien minder voor). Die 'herkenbaarheid' gepaard met de emotie en het gevoel van verbondenheid daarbij (in hetzelfde 'schuitje' zitten) werkt! Ook voor storytelling op papier (eh... online) dus.
Heel veel succes!

Denise
http://www.vrouwonline.nl/_Interactive/weblog/webloggers/denise/

Meer over Strategie