5 stappen om je uitstelgedrag de baas te worden

Columns

Het is weer zover, je hebt de boel weer eens niet goed bijgehouden... 101 kleine actiepuntjes liggen bezaaid over het bureau, je mailbox loopt over. Je hebt geen overzicht meer, je weet niet zeker of alles er is en of je belangrijke dingen bent vergeten. Hoewel je je zo had voorgenomen om het nu echt anders en beter op te pakken is het je toch weer uit de klauwen gelopen. Moedeloos kun je ervan worden en geen enkel timemanagementsysteem lijkt echt goed te helpen.

Als je hier last van hebt, ervaar je (te) vaak een bijna onmogelijke keuze:

  1. Het werk gaan doen dat je had bedacht en die kleine acute dingen laten liggen. Dit uitstelgedrag geeft onrust, omdat je vaak tussendoor herinnerd wordt aan al dat andere wat toch ook ‘even’ moet gebeuren.
  2. Die acute dingen gaan doen en jezelf geen uitstelg...
Anna M Vos
Klusjes sparen (anderen noemen het een ToDo-list bijhouden) is een erg goede methode. Van boven naar beneden werken en niet kijken naar de prioriteiten ook. Een vast moment inruimen ook. Als dat niet kan, bijv. als je dagindeling en plaats van aanwezigheid door de week en/of maand heen verschilt, dan plan je het beste in je agenda tijd voor de klusjes. In de Herinneringen-app van je smartphone idd. En het dan ook gaan doen, blijft een kunst!
Joris
Het doet me erg denken aan "Getting things done" van David Allen...
Het werkt in ieder geval!

Meer over Emotie management