In september 2005 krijg ik van Prof. Dr Willem Mastenbroek, hoofdredacteur van o.m. ManagementSite, een telefoontje over een relatief nieuw medium dat de wereld snel aan het veroveren is: weblogs. Eindelijk biedt het internet een content management systeem waar iedere schrijver op goedkope wijze mee uit de weg kan. Of ik interesse heb een weblog te beginnen onder de paraplu van ManagementSite.nl. Ik hap als een van de eersten toe. Plompverloren stel ik dat alle artikelen in 1 minuut gelezen moeten kunnen worden...1minute is helaas al vergeven, dus wordt het 1minutemanager. Vandaag vier ik mijn eerste lustrum. Onvoorstelbaar hoe zich het medium webloggen heeft ontwikkeld en hoe het nu ingehaald dreigt te worden door Twitteren. Daarom ben ik sinds deze week ook op twitter.com aangesloten (@adviseren), dat samen met dit weblog over management, sport en muziek blijft publiceren. Wat waren de beste en leukste artikelen in vijf jaar tijd? En wat zijn mijn persoonlijke reflecties bij dit alles?
Wat is de oogst van vijf jaar bloggen. Naast natuurlijk veel reacties en bekendheid in het veld. Het blijft een fantastisch fenomeen, dat publiceren op internet. De snelheid is ongeëvenaard en met grote regelmaat staan recensies van grote concerten eerder op 1minutemanager dan op de sites van gerenommeerde kranten en bladen. Die recensies worden ook goed gelezen, meerdere artikelen over de popmuziek en/of managementboeken hebben in de loop der jaren meer dan 150.000 lezers gekend, met als toppers recensies over nieuw werk van de Eagles en Moke. Het succes van de Eagles recensie hangt samen met het feit dat de band zo groot is, dat van Moke met het feit dat ik een van de eersten was om de band te recenseren. De goede vindbaarheid van de site in combinatie met de langdurige beschikbaarheid van de artikelen draagt hier natuurlijk ook aan bij.
De meest gelezen artikelen zijn op de site structureel terug te vinden onder de noemer Top 10. dat is een weergave van de best gelezen artikelen van de afgelopen 2 maanden. Er zijn natuurlijk ook artikelen uit een verder verleden die het goed hebben gedaan of nog steeds goed doen. Zoals de reeks over serendipiteit, over managementconcepten, commitment en betrokkenheid, over hoe je leiders kunt bekritiseren, zonnekoning-gedrag bij managers en over zaken doen in Zuid-Korea en in Duitsland. Waarschijnlijk het best gelezen artikel is toch 'Cultuurverschillen: fabriekje open, fabriekje dicht'. Het is een persoonlijk verslag met inbedding in de management-praktijk, wellicht de meest aansprekende vorm voor een weblog als 1minutemanager.
Na 1minutemanager zijn later ook strafschop.nl en luchtgitaar.nl gevolgd, evenals mijn zakelijke site vergouw.com. Ik ben overigens bij de totstandkoming van deze sites veel dank verschuldigd aan Willem Mastenbroek sr. en jr en Bastiaan van Dreunen. Dank!
Op je nu binnen op een zo goed lopende site? Nee, integendeel. De pay off ligt elders. Het is een kunst om lezers aan te spreken met goede teksten. Kort, krachtig. Goede koppen. Snel schrijven. Dat leer je wel op een weblog. Dat levert dan ook betere boeken op, want mijn laatste boek is naar mijn mening ook het vlotst geschreven qua stijl vergeleken met mijn vijf eerdere uitingen. Een andere pay-off ligt bijvoorbeeld in de recensies en de reisverslagen onder de noemers luchtgitaar en internationaal zakendoen. Ik beleef concerten en reizen zonder twijfel veel intensiever dan voorheen. Ik moet erover schrijven. Dus je gaat lezen. Bordjes lezen op monumenten. Je verdiepen in de geschiedenis. Goed opletten tijdens het reizen en optredens. Dat maakt de beleving zoveel intenser. Zeer aan te bevelen!
Nabije toekomstplannen zijn er op gericht LinkedIn en Twitter samen met 1minutemanager te laten functioneren. En natuurlijk zijn er weer enkele spraakmakende postings in de maak. Op naar de volgende 5 jaar en 1.000 postings!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro