Opleiding: Sturen op kosten, kwaliteit en fraudebestrijding in het sociaal domein en zorg: contractmanagement
- Wettelijk en contractueel kader van contractmanagement
- De juridische (on)mogelijkheden van contractmanagement
- Hoe je kan sturen op kosten en kwaliteit?
- Bruikbare handvatten om een contractmanagementsysteem effectief in te richten
- Contractmanagementdoelen vertalen naar inkoopbepalingen
- Inzetten van contract(management) tegen zorgfraudeurs
Inhoud
Inleiding
Het contractmanagement krijgt een steeds prominentere rol in het sociaal domein. En terecht! Inkoop van diensten in het sociaal domein kan pas echt effectief geschieden als bekend is wat werkt en wat niet, hoe de uitnutting van zorg is, of er wachtlijsten bestaan, of er sprake is van recidive en wat de kosten zijn per unieke cliënt. Met deze kennis kan worden gestuurd op kwaliteit en kosten van zorg zonder op de stoel van de aanbieder te gaan zitten. Dat vergt van de contractmanager dat hij meer doet dan alleen het archiveren en beheren van lopende contracten: hij dient zich actief te richten op het meten en vastleggen van de effectiviteit van de ingekochte zorg. Om zo te zorgen dat mensen de zorg krijgen waar ze recht op hebben. En om te voorkomen dat de gemeente veel geld verliest en slachtoffer wordt van zorgfraudeurs.
Inhoud en resultaat
Tijdens deze cursus krijgt u als inkoper of contractmanager bruikbare handvatten aangereikt waarmee u uw contractmanagement(systeem) effectief kunt inrichten en zo aan uw bestuurders en beleidsmedewerkers de meest optimale informatie kunt verschaffen. De verkregen contractmanagementinformatie kan zo de basis vormen voor nieuw inkoopbeleid en sturing op kosten, kwaliteit en fraudepreventie. Daarnaast zal worden ingegaan op de do’s en dont’s als sprake is van vermoeden van (zorg-)fraude en rechtspraak en ontwikkelingen over zorgfraude. Na het volgen van deze cursus kunt u de opgedane kennis meteen toepassen in de praktijk.
Doelgroep
Gemeentelijke inkopers en contractmanagers sociaal domein
Programma
09:00 – 09:30
Ontvangst en registratie
09:30 – 11:00 uur
Blok 1
- Welke informatie en kennis is nodig en nuttig voor goed contractmanagement?
- Verschil contractmanagement en relatiemanagement
11:00 – 11:15 uur
Pauze
11:15 – 12:45 uur
Blok 2
- Sturen op kwaliteit en kosten: hoe doe je dat?
- Cliëntvolgende informatie: noodzaak of nutteloos?
- Hoe voorkom en bestrijd je fraude door middel van contractmanagement? Wettelijk kader en tips.
12:45 – 13:30 uur
Lunch
13:30 – 15:00 uur
Blok 3
- Contractmanagement, fraudebestrijding en privacy
- Actualiteiten in rechtspraak, casuïstiek en beleid op het gebied van zorgfraude
15:00 – 15:15 uur
Pauze
15:15 – 16:45 uur
Blok 4
- Vertalen van contractmanagementinformatie naar inkoopdocumenten
- Actuele rechtspraak, casuïstiek en beleid bij inkoop sociaal domein
