Opleiding: Leergang De succesvolle accountantspraktijk: De weg naar efficiëntie en adviesgroei
In drie dagen leer je met jouw kantoor de stap naar een succesvolle, toekomstbestendige accountantspraktijk te zetten. We gaan aan de slag met de vraag hoe jouw organisatie toegevoegde waarde kan bieden met proactieve adviesdienstverlening over strategie en bouwen van beleid op basis van duiding van financiële informatie. Daarnaast biedt de leergang je de skills om je team daarin mee te nemen.
Wat levert deze leergang je op?
In drie bijeenkomsten ga je aan de slag om afboekuren effectief te reduceren, de efficiency binnen het gehele kantoor te vergroten en jullie proactieve adviesdienstverlening te laten groeien. Ook maak je je de tools en de werkwijze eigen om de opgedane kennis over te dragen aan je team, zodat je dit proces organisatiebreed kunt implementeren.
Met maximaal 12 deelnemers is er ruim voldoende gelegenheid om doelstellingen op maat te behalen en te leren van elkaars praktijksituaties. Na het volgen van deze leergang heb jij serieuze, praktische stappen gezet op weg naar een betere bedrijfscultuur, tevreden klanten en een hoger rendement.
Voor wie is de leergang bestemd?
Eigenaren, beslissers, beleid
In drie dagen leer je met jouw kantoor de stap naar een succesvolle, toekomstbestendige accountantspraktijk te zetten. We gaan aan de slag met de vraag hoe jouw organisatie toegevoegde waarde kan bieden met proactieve adviesdienstverlening over strategie en bouwen van beleid op basis van duiding van financiële informatie. Daarnaast biedt de leergang je de skills om je team daarin mee te nemen.
Wat levert deze leergang je op?
In drie bijeenkomsten ga je aan de slag om afboekuren effectief te reduceren, de efficiency binnen het gehele kantoor te vergroten en jullie proactieve adviesdienstverlening te laten groeien. Ook maak je je de tools en de werkwijze eigen om de opgedane kennis over te dragen aan je team, zodat je dit proces organisatiebreed kunt implementeren.
Met maximaal 12 deelnemers is er ruim voldoende gelegenheid om doelstellingen op maat te behalen en te leren van elkaars praktijksituaties. Na het volgen van deze leergang heb jij serieuze, praktische stappen gezet op weg naar een betere bedrijfscultuur, tevreden klanten en een hoger rendement.
Voor wie is de leergang bestemd?
Eigenaren, beslissers, beleidsmakers, (team-)managers en relatiebeheerders van accountantskantoren.
Ervaringen van deelnemers
In drie inspirerende, interactieve bijeenkomsten neemt Sandra Ohm je met haar kenmerkende energie en betrokkenheid mee in een proces dat de tijdsinvestering en de kosten ruimschoots waard is. Enkele accountants vertellen waarom:
- “Wat direct aansprak in de workshop is dat Sandra met haar energie de accountants direct in beweging bracht. Ze heeft de accountants echt ‘uit hun kot gelokt’, zoals we dat in België noemen, en een discussie aangewakkerd. Sandra spreekt de taal van zowel ondernemers als accountants. Dat geeft vertrouwen.” – Nicholas De Nil, CEO Bizzcontrol
- “Sandra heeft de materie in de vingers. Ze kijkt verder dan alleen het onderwerp van de workshop, speelt in op de vraagstukken die ter sprake komen. Ze vraagt dóór en gaat de diepte in. Dat maakt haar workshops onderscheidend. Zo helpt ze de ondernemingen van haar cursisten werkelijk vooruit. En dat doet ze op haar eigen inspirerende, toegankelijke wijze.” – Reinoud de Boer, accountant en partner bij DCHTBJ! mkb accountants & adviseurs
- “Je wordt actief bij de materie betrokken. Sandra zet de deelnemers aan het werk, waardoor je flinke stappen zet tijdens zo’n dag.” – Chris Rikhof, Hendriksen Accountants en Adviseurs
Aan de slag met jouw eigen team?
We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompanyprogramma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50% van open deelname.
Steeds meer accountants leren in te spelen op de groeiende adviesbehoefte van hun klanten. Hoe pak je dit, als toekomstgericht accountantskantoor, net zo adequaat aan als je concurrent dat doet? En hoe maak je überhaupt voldoende tijd vrij voor advisering? Deze leergang helpt jou om op basis van grondige analyse de werkelijke oorzaken van uitdagingen scherp te krijgen.
Dag 1 Terugdringen van afboekuren – rendement verhogen
Steeds meer accountantskantoren herkennen het: het percentage afgeboekte uren is te hoog. Het gevolg is dat inkomsten blijven liggen. De meest effectieve manier is om dit probleem bij de kern aan te pakken: dring afboekuren terug door met andere ogen naar bedrijfsprocessen te kijken. Aan de hand van het jaarrekeningproces en praktische tools zoeken we naar de oorzaken van afgeboekte uren en vinden we de oplossingen om binnen de geplande tijd te kunnen werken, wat direct een positief effect heeft op de winstgevendheid.
Wat ga je leren?
- Inzicht in oorzaken van afboekingen.
- Bewustzijn van urgentie om dit op te lossen.
- Mogelijke oplossingen en quick wins om direct in de praktijk te brengen.
- Concrete acties en verbeterinitiatieven om afboekingen te voorkomen.
Dag 2 Efficiënter werken – de jaarrekening als groeimotor
Een uitdaging waar veel eigenaren en managers van accountantskantoren voor staan, is dat de efficiency te wensen over laat. Sommige werkzaamheden kosten te veel tijd. Dat kan anders!
Met een efficiënter proces stuur je op een hogere klantwaarde en een beter bedrijfsresultaat. Het welbevinden van medewerkers groeit, net als de klanttevredenheid. Dit draagt bij aan klantenbinding en partnership op lange termijn. We richten ons in deze workshop op het proces in de totale klantreis van klant worden, zijn en blijven. Van de start van de administratieve activiteiten tot het afsluiten met de jaarrekening.
Wat ga je leren?
- Kennis en bewustwording van oorzaken van inefficiency in het huidige proces en werkwijze.
- Inzicht in de concrete verbeterpunten en acties en quick wins om direct aan te pakken.
- Kansen detecteren en oplossingen uitwerken om de efficiency te optimaliseren en ieders verantwoordelijkheid daarin in kaart te brengen.
Dag 3: Omzetgroei door advies – word de businesspartner van je klant
De groei doormaken naar een proactieve adviesorganisatie, dat is de ambitie waar steeds meer accountantskantoren hun focus op leggen. Het doel? Werkelijk toegevoegde waarde te bieden met rendabele advisering en dit te verankeren in het dagelijkse proces.
Je leert zien hoe (latente) adviesbehoeften bij jouw klanten kunnen worden gedetecteerd en gecreëerd en deze om te zetten in een nieuwe betaalde opdracht. Ook ontvang je de handvatten om deze praktische inzichten en kennis over te brengen binnen jouw team, om de werkwijze succesvol in je organisatie uit te rollen. Door deze proactieve rol te implementeren, verras je je klanten en voeg je waarde toe. Dit draagt bij aan klantenbinding en partnership op lange termijn.
Wat ga je leren?
- Bewustwording van de urgentie om in te grijpen en inzicht in de huidige situatie.
- Begrip van de drijfveren, uitdagingen, kansen, wensen en latente behoeften van je klant. Je leert denken vanuit klantbehoeften, in plaats van uit product.
- Overzicht over de brede mogelijkheden van je dienstverlening en de capaciteiten en kracht van jouw onderneming.
- Praktische tools om je proactieve advisering te verhogen, meer toegevoegde waarde te leveren aan je standaard dienstverlening en een échte businesspartner van je klant te worden.
- Tips en tricks om je eigen team mee te nemen in een klantgerichte benadering, om vervolg te geven aan de basis voor adviserend verkopen.
