Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het is dus de taak van het bedrijf om ontwikkelingen in hun verband te zien en van daaruit nieuwe mogelijkheden te creëren, die voor de klant iets toevoegen, waarmee je de klant dus verrast.
Dus inderdaad, nooit meer marktonderzoek.
Ik denk dat je dit in de rol van adviseur makkelijk kan zeggen, maar als het over je eigen geld gaat, dan ziet het er ineens héél anders uit. Maar de kern van wat je zegt is wel duidelijk.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Ik heb vorig jaar echter een opleiding gevolgd in een methode van onderzoek dat gebaseerd is op "Blue Ocean Strategy" dat een aantal van die problemen (hét probleem: "De klant weet niet wat hij wil") op te vangen. Meer infor over die methode vind je hier: http://www.valueinnovations.com/
Essentieel in die methode is wat de "contextual interview" genoemd wordt. Een methode van interviewen waarbij je de klant niet vraagt naar wat hij wil, maar probeert de context van zijn problematiek te begrijpen en van daaruit uitzoekt in welke mate je technologie een oplossing kan bieden.
Opnieuw: werkt goed in veel situaties, maar niet noodzakelijk altijd.
Ik vind de titel van het artikel dan ook totaal verkeerd. Het verschilt namelijk wel per situatie. Als je succes afhankelijk is van één nieuw product wat je op een nieuwe markt wil lanceren lijkt me een gedegen marktonderzoek met de juiste doelgroep behoorlijke belangrijk. Hier gaat het al vaak behoorlijk mis. Een onderzoek is namelijk nooit compleet waarheidsgetrouw maar geeft je wel een redelijke inzicht. Het blijft altijd een schatting. Heb je als bedrijf een assortiment wat behoorlijk breed en diep is dan word het minder relevant om een marktonderzoek te voeren. Eventuele tegenvallers als het niet verkopen van een flesje shampoo als producent van tientallen verschillende flesje makkelijker te overzien.
Het is naar mijn mening belangrijker om te onderzoeken met welke kanalen je de drempel van het consument om je product aan te schaffen kunt verlagen dan een marktonderzoek uit te voeren dan te onderzoeken of men bereid is om iets te kopen.
Conclusie: een marktonderzoek is alleen relevant als je onderzoek voert bij de juiste markt