Vriendjespolitiek

Opvallend verschijnsel. Je zit in een Management Team en de CEO ziet het niet in je zitten. Het is echter ten onrechte. Klanten zijn tevreden, je medewerkers zijn content, je resultaten zijn zeer behoorlijk en je directe leidinggevende heeft ook geen klachten. De CEO beïnvloedt je chef. De tekst is niet mals: ‘Ik snap niet hoe jij die medewerker kan laten zitten. Ongelooflijk. Dit zegt ook iets over jou’, Je chef begint druk te zetten en hij verandert in zijn gedrag. Concreet is de feedback niet; er is iets met je ‘gedrag’ maar het is volkomen onduidelijk wat precies.

Je wordt weerspannig en die weerspannigheid wordt tegen je gebruikt. Ze noemen je ‘negatief’. En je wordt ook steeds negatiever. Uiteindelijk krijgt de CEO zijn zin. Ze zetten jou in een andere (minder verantwoordelijke) rol op een andere locatie. En één van de mensen uit het netwerk van je CEO neemt je plaats in.

Weet iemand wat je hier tegen kan doen? (Dit artikel heb ik gemaakt naar aanleiding van een lezer die zijn verhaal naar mijn mailadres stuurde.)

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Bas Schenk
Je kan er volgens mij niets aan doen. Machteloos sta je dan. Je bent "uitgekakt" bij jou werkgever. Blijkbaar heeft de CEO macht! Ga er niet tegen vechten want dat verlies je altijd en je produceert een hoop negatieve energie. Het stempel heb je nou eenmaal gekregen, zeg maar inplaats van stempel tatoo, en dat krijg je er niet meer af in het bedrijf waar je werkt.
Zorg dat je je eerdere beoordelingen op papier hebt en leg schriftelijk vast dat je niet eens bent met de gang van zaken en onderbouw dat met de eerdere beoordelingen. Laat de CEO dat lezen en ondertekenen.
Advies: ga direkt op zoek naar een andere job.
Nog een tip : blijf constructief en positief je job uitoefenen.
Sterkte
Bas
Hier sta je idd machteloos tegenover en daar kun je weinig aan doen(helaas)
Vaak kunnen managers en leidinggevenden niet tegen kritiek en tegen assertieve medewerkers.
Vandaag de dag wordt er nog veel (MIs) bruik gemaakt van machtposities. Schande!!
Een manager kan het leven van een medewerker behoorlijk zuur maken en het laten escaleren tot ontslag toe. Ze vinden altijd wel iets als ze iemand eruit willen werken.
Ook het tekenen van stukken dat je het niet eens bent zal weinig effect hebben.
Ik zou open kaart spelen en vragen of ze transparant willen. zijn. Dit zijn dreigende conflicten waar je m.i.z aan het korte eind trekt. Of naar een vertrouwenspersoon stappen als jullie die hebben in het bedrijf.
Ik zou goed zelf een dossier aanleggen!!
Jack honderd159
Lid sinds 2023
Herkenbare situatie. Zeer vervelend maar weinig aan te doen.
Of je ergens 'bevalt' heeft namelijk naast je goede prestaties ook te maken met 'chemie' tussen mensen en met belangen. En als het belang van de CEO om wat voor reden ook is gediend met een vriendje op jouw stoel dan kun je dat meestal niet beïnvloeden omdat je daarvoor meestal de macht niet hebt.
Veel mensen heb ik in dit soort situaties zien 'duiken'. Ze hielden hun mond dicht, maakten zich zo onzichtbaar mogelijk en deden braaf het werk wat ze moesten doen. Iemand zij ooit letterlijk tegen mij: XXX (naam CEO) overleef ik wel. Hij zit hier ook maar tijdelijk. Over een paar jaar is hij weer weg.
Mensen die zo overleven worden daar meestal niet gezelliger en briljanter van. Ze worden berustende grijze muizen. Dat laatste is niet goed voor je carrière en niet goed voor jouzelf als persoon.
Kortom, het beste wat je in zo'n situatie kunt doen is een andere baan zoeken. een baan waar je ook weer veel plezier aan zult ontlenen. Het doet even zeer maar wie weet wat je voor nieuwe kansen ontmoet. Kansen die je zonder deze CEO nooit ontmoet zou hebben.
Succes en ik hoop dat dit helpt,
Koos Overbeeke
Donny Brandon
Nare situatie inderdaad. Ik heb zelf lang geleden een vergelijkbare situatie bij de hand gehad: mijn direct leidinggevende had kritiek op mijn functioneren onder invloed van de directeur die onvoldoende zicht had op mijn werkzaamheden en resultaten. Ik ben toen met  een dossier onder mijn arm rechtstreeks naar de betreffende directeur gestapt en heb  hem geconfronteerd (uiteraard op een vriendelijke manier) met zijn uitlatingen over mijn persoon. Vervolgens is er een open gesprek geweest warbij ik hem gevraagd heb waar zijn bezwaren lagen etc. en dat heeft uiteindelijk geleid tot een bijstelling van zijn beeld.
Bas Schenk
Donny, dat is een goede aanpak geweest. Je hebt dan "geluk" gehad.
Al in mijn eerste reactie stelde ik al dat je een gesprek moet aangaan met je eerdere beoordelingen. Dossier aanleggen noemt Dhr./Mevr. Medewerker  dit in de tweede reactie.
Het is niet anders.
groet
Bas
Ed Ogilvie
In de loopgraven of het offensief kiezen. De <em>verdediger</em> zal zich storten op het inzichtelijk maken van zijn of haar behaalde resultaten en de <em>aanvaller</em> zal proberen een coalitie te vormen tegen de baas. Al met al een hoop verspilde energie.
Vraag je af of je nog wel met zo'n type mens wil blijven werken en ga op zoek naar een baan binnen een organisatiecultuur die bij je past.
Bas Schenk
We zijn het allemaal met elkaar eens concludeer ik.
Bas