Vertrouwen? Hihi...

IMG_0092Vrijwel in iedere teambijeenkomst die ik begeleid, komt het woord voorbij. Vertrouwen. De basis van een goed team is vertrouwen, spreekt men Lencioni na. Als dat er niet is, kan je wel ophouden. Vertrouwen wordt ook vaak genoemd als het gaat over de relatie tussen medewerkers en management. Als mensen geen vertrouwen hebben in het management, is er geen draagvlak, bijvoorbeeld bij veranderingen.

Volgens van Dale gaat het bij vertrouwen om ‘geloof in iemands goede trouw en eerlijkheid’. Van iemand op aan kunnen, zegt de volksmond. Je wilt niet op onaangename wijze verrast worden en je wilt graag dat andermans intenties met je kloppen. In organisaties zal dat nog niet zo gemakkelijk worden, want daar spelen targets, belangen en ambities een rol.

Mensen moeten hun target halen, daar worden ze op afgerekend, en daarvan hangt soms hun baan af; meer dan van hun goede intenties met medemensen. Als er belangen in het spel zijn, staan mensen soms recht tegenover elkaar. Als mijn belang dat van jou bijt, kan het wel eens voorkomen dat mijn intenties met jou minder positief zijn.

En wat als er ambitie in het spel is? Er verdwijnt een oudere manager, en zijn positie is gewild. Zouden mensen in zo’n spanningsveld betrouwbaar omspringen met hun concurrenten? De kans is niet zo heel groot, vermoed ik, en eerlijk gezegd heb ik mensen onder invloed van ambitie hun gedrag volledig zien veranderen. Een zekere mate van onberekenbaarheid is dan aan de orde van de dag.

Daar ga je dan al met je vertrouwen. Ik zelf heb dan ook meer met mensenkennis dan met vertrouwen. Je kunt elkaar beter goed kennen, en er dan van uit gaan dat mensen op zichzelf niet verkeerd zijn, maar tot gekke dingen in staat zijn wanneer het hun belangen, ambities en doelen dient.

Het voorkomt teleurstellingen, want die zijn in samenwerking ook weer niet zo handig.

-Ik dacht altijd dat hij eerlijk was, maar daar ben ik behoorlijk van teruggekomen. zeggen mensen dan.

Niet handig als je nog jaren met elkaar moet samenwerken. Dus vertrouwen zou ik willen vervangen door het woord: weten wat je aan mensen in verschillende situaties hebt. Als je het anders ziet, reageer dan vooral.

Onlangs schreef Bert Overbeek het boek ‘Het Flitsbrein’. Het boek stond in de managementboek top 100, waar het enige weken in de top 10 heeft gestaan. Daar is het onder andere ook te bestellen. In november is er een training over de vraag: hoe gebruik je je intuïtie in je werk?  Zie hier: http://www.jongebazen.nl/kennismanagement/hoe-kan-je-brein-je-intuitie-gebruiken-in-je-werk-toffe-workshop

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Antoon Duijnker
Beste Bert,

Je introduceert een mooi begrip 'Vertrouwen' waar je het licht op schijnt en wat dan vrij snel - met een sociaal dynamische verklaring - in de schaduw gezet wordt. Conclusie zou dan kunnen zijn 'ze - de anderen - zijn uiteindelijk tóch niet te vertrouwen', waarmee het onderwerp weer snel verdwijnt.

Trustworks, het boek 'Vetrouwen' van Dr. Pauline Voortman (zij promoveerde er op) en ervaringen in menige organisatie laten zien dat er veel meer te zeggen is dan "als puntje bij paaltje komt kiest tóch iedereen voor zichzelf!"
Het vertrouwen waar jij mogelijk op doelt is naïeve overgave. Dát soort 'vertrouwen' zou ik ook afraden :-)

Antoon Duijnker - Landsmeer.
Peter Nientied
Vertrouwen zoals Lencioni dat inzet, klopt inderdaad niet. Het is niet de basisvoorwaarde voor succes - maar wel fijn als het is gegroeid want dat maakt omgang en zaken doen veel makkelijker. En vertrouwen kan er ook zijn als je weet dat iemand iets niet goed doet / wat opportunistisch is / enz. Covey geeft ook zo'n bijzonder beeld in De snelheid van vertrouwen - een hele serie vaardigheden en eigenschappen moeten we hebben om vertrouwd te kunnen worden. Onzin, allemaal Mrs en Mrs Perfect praat. (en deze stelling heb ik onderbouwd in het boek Werken met Vertrouwen, Business Contact 2012). Als vertrouwen er niet is, dan moet je er wat aan doen - ga in gesprek. Als je dat niet doet, draag je bij aan een ongezonde situatie.
Roos Peters
Beste Bert,

Leuk dat je op een andere manier naar vertrouwen wilt kijken! Vertrouwen blijft vaak een leeg begrip als er in organisaties over wordt gesproken. Wat houdt het eigenlijk in om elkaar te vertrouwen? Heeft vertrouwen voor iedereen dezelfde betekenis? Je geeft met de vervanging direct meer duiding.

Echter, bij vertrouwen hoort ook een zekere onzekerheid. Met het plaatsen van vertrouwen maak je je kwetsbaar naar de ontvanger van dit vertrouwen toe. Ik ben benieuwd hoe het "weten" wat je aan een ander hebt hierbij past. Immers, gaat het er bij vertrouwen niet vaak om dat je geen volledige controle hebt, dat je van te voren niet precies weet hoe de situatie uitpakt en niet kan voorspellen wat je aan mensen hebt?

Met vriendelijke groet, Roos Peters.
arie van vossen
Lid sinds 2019
mijn overtuiging is dat werken aan vertrouwen in een zakelijke setting totaal nutteloos is.
Vertrouwen schept verwachting die niet is uitgesproken, het schept een grijs gebied en dat is iets wat je niet wilt als manager.
Op het moment dat Ik dit uitsprak was er ook een persoonlijke reactie onder mijn collega's, het vertrouwen is ook iets persoonlijks, munt ook vaak uit in een teleurstelling, zeker als de belangen groot zijn.
Mijn advies: hecht geen waarde aan vertrouwen, mensen vergeten snel.
Dit betekend niet dat ik achterdochtig ben of een control freak, juist niet, doordat ik dit heb uitgesproken werkt dit in mijn voordeel.
Door wel het vertrouwen uit te spreken geef je het gevoel dat er een stuk verantwoordelijkheid overneemt, nu is dat gevoel weg en zijn mensen zelf verantwoordelijk en moeten deze ook volledig nemen.
Marijke Hafkamp
Interessant inzicht. Mensenkennis, elkaar kennen en begrijpen zijn namelijk twee bouwstenen van vertrouwen. In ons boek Huis van vertrouwen hebben we vertrouwen grijpbaar en daarmee beïnvloedbaar gemaakt. Dat helpt enorm bij samenwerken. Het plezier en resultaat nemen merkbaar toe.
Jaap Lensen
Wat een bijzonder artikel en reacties. Doet me een beetje denken aan McGregors oude X en Y theorie. De helaas nog steeds erg actueel is. Vertrouwen moet je verdienen denk ik. Dat kun je niet afdwingen. En mensen kennis ...? Ach ken u zelf zei ik tot iemand... Ik denk dat je altijd moet investeren in vertrouwen. Theorie X bewijst zichzelf immer. Theorie Y vraagt continue actie, feedback, openheid en zelfinzicht. Ik ben geloof ik liever naief vertrouwend dan strategisch psychologisch.
Diederik Steeman
Lid sinds 2019
Het is waarschijnlijk niet waar dat je naïef vertrouwend bent (-:
Janneke
Bij vertrouwen gaat het er wat mij betreft om, dat je zeker van elkaar weet welk gezamenlijk hoger doel je nastreeft. Dan weet je waarop je elkaar kunt aanspreken en je weet (en accepteert) dat je door de ander kunt worden aangesproken op je gedrag. Als alle betrokkenen zich aan dat principe committeren, dan doen machtsverhoudingen in welke vorm dan ook, er ook minder toe.