Managers maken er een potje van. Ze laten zich van alles wijs maken door adviseurs en consultants uit hun vriendenkring. En dit leidt tot een slechte kwaliteit leiding geven. Managers zijn te weinig op de hoogte van de dingen die er gebeuren in hun verantwoordelijkheidsgebied. Ze zijn er ook te weinig. Zo weinig, dat er al boeken verschijnen om de managersklasse totaal te laten verdwijnen. Terwijl de kwaliteit gewoon omhoog moet.Wie op papier aan zijn baas kan laten zien dat het goed gaat, krijgt complimenten, ook als het helemaal niet goed gaat. Hoe een resultaat tot stand komt, en in welke informele sfeer, het is veel managers een raadsel. Ze hebben geleerd op informatie (targets, begrotingen, lijvige rapporten) te sturen, maar de boel motiveren en in beweging zetten, dat lukt ze slecht.
Aandacht geven, confronteren waar nodig en controleren, dat zijn zaken die er vaak bij in schieten. Liever zijn leidinggevenden bezig met elkaar, in discussies over inspirerend leiderschap enz. Dat is natuurlijk ook veel boeiender, een beetje met elkaar praten over hoe je het doet, zonder dat je hoeft te laten zien.
Er is altijd wel een coach, trainer of adviseur die door de manager op handen wordt gedragen. Hij noemt de naam van deze persoon, en vraagt dan of je hem kent. Meestal niet, want het wemelt van de ‘ramsj’ in adviesland.
Het bezwaar tegen deze ‘ramsj’-consultants is dat ze net doen of ze zelf een heel bijzondere visie hebben bedacht. Een beetje zoals mensen na de oorlog allemaal gingen vertellen dat ze in het verzet hebben gezeten, zo doen adviseurs alsof ze allemaal zelf een visie hebben bedacht.
Meestal is dit niet zo. Ze staan op de schouders van een aantal originele denkers en gieten hun denkbeelden in nieuw brons. Gevolg is dat we al decennia lang dezelfde methodes zien onder adviseurs.
Ik wijt het aan een gebrek aan kennis van managers. Ze zijn slecht geïnformeerd over de bronnen van hun consultants. Slecht opgeleid dus op dit gebied. Dit idee prikkelde me al lang, maar ik vond dat ik er iets aan moest doen. Dus schreef ik ‘Goeroegetwitter’ dat deze zomer uitkwam.
Met dit boek wordt een manager resistenter tegen al die wind van consultancyleer. Je leert dan de goede adviseurs er wel uit te pikken. Een externe, of het nu een trainer is, een coach, een adviseur of een consultant, moet iets blijvends achterlaten. En dat begint met eerlijk te zijn over wie je leraren zijn. Met ‘Goeroegetwitter’ kunnen managers hun kennis opkrikken, en dat is hard nodig.
Dit is natuurlijk geen betoog tegen goede consultants en adviseurs. Er zijn heel wat managers die graag badinerend doen over adviseurs. Laten ze eerst maar eens naar zichzelf kijken. Onderhandelen over je bonus kan je alleen doen als je echt zeker weet dat je een goede prestatie neerzet. In de praktijk.
Een preview van 'Goeroegetwitter' vindt u hier: http://www.haystack.nl/haystack/index.php?option=com_jportfolio&cat=1&project=39&Itemid=11 (Bert Overbeek kunt u mailen: pitcher.support@hetnet.nl,wanneer u één van zijn boeken wilt hebben of hem wilt vragen voor lezingen, trainingen en coachingssessies)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ook ik ben geen Goeroe en sta midden in de maatschappij en spreek met mensen en managers. De strekking van je reactie op het betoog snap ik en onderschrijf ik. Ik zou zelfs iets verder willen gaan: managers die uitsluitend op targets, begrotingen en lijvige rapporten sturen zijn in mijn ogen geen managers, maar kinderen die verstoppertje spelen. Bij afwijkingen het rapport de schuld geven en als de target niet gehaald is, heeft de markt het gedaan.
Dat managers enige kennis moeten hebben van hetgeen op de werkvloer gebeurt is absoluut onvoldoende!!! Managers moeten ALLES weten wat er op de werkvloer gebeurt. Niet naar een beetje.
Vervolgens geloof ik niet dat slecht opgeleide managers bestaan. In eerdere stukken heb ik gesteld dat managers geboren worden en niet gemaakt op school of door studie.
Tenslotte: hoe kan je mensen die zich laten raden door angst, of over ruggen van ondergeschikten hun job behouden, "manager" noemen? Dat zijn laffe nietsnutten die absoluut geen leiding moeten geven.
groet
Bas
Je bijdrage heb ik met belangstelling gelezen. Ik geloof dat iedereen zijn aangeboren gaven - die moeten er op het betrokken gebied dan wel zijn - beter ten nutte kan maken door een opleiding en ervaring. En een bedrijf is niet gediend bij onzekere leidinggevenden. Maar een bedrijf is wel gediend wanneer kundige krachten door de leiding worden gefaciliteerd om goed werk te leveren. Soms moeten daarbij wel eens mensen even uit de wind worden gehouden: ook een taak voor de leiding. Als leidinggevende je eigen positie willen beschermen of uitbouwen over de ruggen van anderen is zeer laakbaar gedrag.
Laat iedereen die dat wil gerust eens contact met mij opnemen via mijn website of reageren via deze blog.
Succes Groet, Nanne
Wat meespeelt in deze discussie is wat Rick Nieman beschreef in zijn boekje De Goeroe-Methode. Elke "Goeroe" vertelt een simpel gezond-verstand verhaal. Zo zal het ook worden ontvangen en herkend. Maar vervolgens gaat ieder zijn eigen weg en wordt het gezond verstand weer vergeten en genegeerd.