Mopperen op managers en medewerkers

Ik heb de laatste weken een beetje gemopperd op medewerkers. Als je managementboeken leest, dan ligt het allemaal aan de leiders van organisaties, maar in de praktijk zie je soms ook heel onwelwillende medewerkers. Mensen die gericht zijn op overleven, die overal over klagen maar nooit weggaan, die iedereen bekritiseren behalve zichzelf. Onder medewerkers zie je ook informele pikordes. Regelmatig worden er zondebokken aangewezen en die worden ook naverant behandeld. Ik ben naast trainer en interim manager ook conflictbemiddelaar en kom af en toe schrijnende zaken tegen.

Maar om het weer in balans te brengen: ik heb kritiek op beide ‘lagen’. Ik vind dat teveel managers niet echt goed zijn in leiding geven en ik vind ook dat medewerkers  van tijd tot tijd lijden aan zelfoverschatting. Ze vinden dat ze recht hebben op zaken, vanwege hun verdiensten, en daar bedoelen ze dan gewoon werken mee.

Het klopt dat schouderklopjes ontbreken in ons nuchtere land, het klopt ook dat managers de confrontatie met hun mensen soms gewoon niet aandurven. Maar dat er heel wat medewerkers in de overlevingsstand zitten en te gemakkelijk in de weerstand schieten, dat is ook mijn ervaring.

Ik heb het hier overigens wel over misverstanden. Op veel plekken gaat het gelukkig anders en beter, maar ik wil dit soort zaken toch signaleren. Ik heb ook een behoefte. Ik heb behoefte aan meer kleur en humor in het bedrijfsleven. Minder serieus graag. En meer samen de schouders eronder.

De kloof tussen management en medewerker, en in de samenleving tussen academicus en niet-academicus, mag wat mij betreft dicht. Dat heb ik liever dan dat we alle managers gaan afschaffen.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Ronald Roodenburg
Ik kan mijzelf helemaal vinden in dit artikel. Ik merk dit nu zo erg dat ik er eigenlijk behoefte aan heb om dit uit te printen en anoniem bij mensen op het bureau te leggen. Je ziet ze namelijk te vaak dat soort mensen. Collega's die constructief de kar blokkeren maar wel beter weten(denken te weten) dan de mensen die de kar proberen te trekken. Vaak zijn dit ook mensen die al jaren op dezelfde functie zitten en niet meer in zijn voor verandering en over alles en iedereen wat te klagen hebben (vaak achter hun rug om). Ze hebben namelijk niet de ballen om het uit te spreken bang dat ze zelf geconfronteerd worden met hun eigen gedrag. Maar het moeilijke ervan is dat je als jonge dinamische kracht geen erkenning krijgt en ze niet ingaan of zelf boos worden als je ze feedback geeft. Ze kunnen namelijk enorm slecht tegen kritiek maar zelf geven zijn ze er erg veel van en eraan werken, ho maar.

Wellicht proef je enige frustatie dus als iemand nog een tip heeft om dit gedrag te doen keren graag.

Het leuke van dit verhaal is dat op het moment dat ik het aan typen ben mij collega weer begint te mopperen ( hoe voorspelbaar).

mvg, Ronald
Jan van Herp
hetzelfde verhaal kun je ook vertellen over mensen die juist heel ijverig zijn en zich door kritiek en geschimp terugtrekken in de middenmoot en daardoor diep ongelukkig de grootse zeurpieten worden. Uiteindelijk is het toch de leidinggevende die een sfeer moet scheppen waarin mensen zichzelf maximaal kunnen ontplooien en normafwijkend gedrag kunnen vertonen zonder dat de bedrijfscultuur daar hinder van ondervindt.
Leo verhoef
Beste Ronald,

Dit klinkt inderdaad zo bekend, echter zijn er ook een hoop jonge dynamische mensen die denk dat ze na twee dagen de hele werled aan kunnen, wanneer je hier iets van zegt wordt ook deze kritiek slecht ontvangen.

ik hoop dat het inmiddels al een stuk beter draaid waar je werkt.

Leo