In zijn boek ‘Goeroegetwitter’ zet trainer, coach en organisatieadviseur Bert Overbeek de denkbeelden uiteen van de 49 belangrijkste managementdenkers. Dit doet hij in tweets. In dit interview laat hij Linda Sas, HR directeur van KPN, reageren op een aantal van die tweets uit zijn boek. Het leidt Linda en Bert langs een aantal belangrijke en relevante thema’s. Het nieuwe werken. Lange termijn- en korte termijndenken. En langs vragen als: hoe bereik ik de organisatiedoelen met mijn team?Onlangs heeft haar werkgever haar functienaam veranderd in directeur en dat vindt Linda Sas een ouderwets woord. Dat ze daar over nadenkt zegt iets over haar. Ze houdt zowel van Depeche Mode en Lenny Kravitz als van ballet, leest 3 boeken tegelijkertijd maar zelden lichte kost. Ze is een echte Bourgondiër (reizen, eten), heeft een kind van anderhalf en leeft samen met de vader daarvan. Met trots laat ze een foto zien.
Ze is een teamplayer. Houdt ervan om samen met een team iets moois neer te zetten. Als ex-basketball-international weet ze als geen ander hoe dat moet. Ze is duidelijk, resultaatgericht maar ook menselijk. Haar team doet het erg goed en het een heeft natuurlijk met het ander te maken.
Met de stellingen die ik haar voorleg heeft ze weinig moeite. Haar antwoorden zijn, mede door de strakke tijdsplanning, kort en etaleren dat ze over dingen nadenkt. Dat is altijd prettig.
Stelling 1: ‘De grootste kostenpost voor bedrijven is werk dat niets toevoegt’ (Edward de Bono). Wat voeg jij toe?
‘Een paar dingen. Resultaatgericht gedrag. Menselijkheid. En lange termijn denken. Je ziet dat bij KPN de lange termijn steeds belangrijker wordt, gezien de concurrentie kun je het je niet permitteren om alleen op de korte termijn te sturen. Wij werken in een markt die zich snel ontwikkelt. Als je dan niet op de klant gericht bent, dan red je het niet. Lange termijn visies helpen. Ook bij KPN, dat zich snel ontwikkelt. Met ‘lange termijn’ bedoel ik overigens ook niet langer dan twee jaar. Waar ik verder goed in ben, denk ik, is dat ik teams naar een hoger niveau breng. Voor het resultaat zijn teams ontzettend belangrijk. Ik vind het boeiend om ze uit te dagen. Mensen kunnen meer dan ze denken.
Ik stuur op output. Het nieuwe werken past dan ook erg bij mij. Ik heb een zoontje van anderhalf, en dan is het prettig dat je je uren niet tussen negen en vijf vast hoeft te zetten. Je pakt eens wat werktijd in het weekend, ’s avonds.
Ik heb de kpi-structuur mee helpen vereenvoudigen. Die waren niet op elkaar afgestemd, waardoor mensen dubbel werk zaten te doen. De besturing was te vrijblijvend. Ik vond het ook belangrijk dat mensen elkaar niet afbrandden, bijvoorbeeld bij presentaties. Je helpt elkaar om dingen beter te maken en te doen.
De organisatie geeft me overigens alle ruimte om mijn toegevoegde waarde te kunnen uitoefenen. Ik heb bij KPN een plezierige businessbaas. John Wittekamp ligt goed en heeft een leuke uitstraling. Hij weet mensen mee te nemen en is zich bewust van de importantie van de klant.’
Stelling 2: ‘We hebben een nieuwe zienswijze op leiderschap nodig die culturen overschrijdt. Leiderschap dat dilemma’s verenigt en tegenstellingen.’ (Fons Trompenaars)
‘Het eigen ego moet inderdaad opzij. Een gemeenschappelijk doel nastreven, daar gaat het om. Ik was vroeger ambitieus, erg bezig met mijn eigen carriere, maar het is pas goed gekomen met me toen ik dat van me afwierp. Ik werk nu niet aan mijn carriere, maar aan mijn inzetbaarheid.
Ook KPN verandert op dit punt. Vroeger waren we meer intern gericht. Er werd veel directiever gestuurd dan nu. We zijn de samenwerking meer gaan opzoeken en willen de klant optimaal bedienen. Muurtjes worden afgebroken. Leiders die niet mee konden, zijn weggegaan. Er kwamen andere leiders. Leuke, toegankelijke mensen. We hebben nu ook een vrouwelijke CFO.’
Stelling 3: ‘In de toekomst moeten managers hun kennismedewerkers stimuleren om kennis te delen. En ze moeten Facebook en Twitter omarmen’ (Elisabeth Ross Kanter)
‘Ik twitter niet, maar sta wel op linked-in en facebook. Ik ben niet zo fanatiek met de computer. Ik zit er meer achter dan een paar jaar geleden, maar als de zon schijnt ga ik naar buiten. Sociale media zijn wel erg nuttig bij recruitment. Het is een enorme bron van informatie over kandidaten. Verder kan je er veel mee bij de werving en selectie. Banners, linked in searches, ICT platforms, allemaal heel bruikbaar.
Maar belangijker vind ik het vraagstuk van kennis delen. Wat we nu zien is dat kennis te veel in de hoofden van mensen zit. Als iemand vertrekt, is de kennis weg. Dan valt de boel om.
We moeten dingen vastleggen. Dat doen ze in India goed. Misschien een beetje overdreven, maar het is beter dan dubbel werk doen of mensen die hun kennis niet willen delen..’
Stelling 4: ’Ik benader steeds minder dingen rationeel. Mijn intuïtie doet zoveel voor me.’ (Malcolm Gladwell)
‘Ik herken dit. Ik doe ook heel veel vanuit intuïtie. Ik voel het altijd in mijn buik als iets goed is of niet. Soms achteraf. Het is maar goed dat ik het heb gedaan, denk ik dan. Ik ben ook wel rationeel, maar ik luister uiteindelijk naar mijn gevoel.
Als ik het niet doe, blijft het knagen. Ik heb wat dat betreft veel geleerd in het verleden. Een manager wilde een afdeling opheffen, ik ondersteunde hem, rationeel was het een goed verhaal, maar ik had er een slecht gevoel bij. Ik heb het toch gedaan. We eindigden ermee voor de kantonrechter, en we wonnen het, maar ik heb er een half jaar pijn in mijn buik van gehad.
We deden ook van alles verkeerd. Vooral in de communicatie. Ik heb nog complimenten gehad van de mensen voor de manier waarop ik het heb gedaan, maar volgende keer doe ik dat anders. Ik gá gewoon op zo’n moment, het interesseert me geen biet. Naar je gevoel moet je luisteren. Zo simpel is het.
Wat de communicatie betreft: ook in mijn huidige functie kan die beter. We communiceren nog steeds te weinig en ook niet altijd op het juiste tijdstip. Zo loop je natuurlijk constant achter de feiten aan.
Ik hou niet van onzuiverheid. Integriteit is belangrijk, anders gaat het niet. Je moet goed omgaan met mensen. Ik denk in het algemeen wel eens dat mannen anders aankijken tegen het behalen van hun doelstellingen. Die doen nog wel eens rare dingen om hun doelstellingen/targets te behalen. Ik heb de indruk dat vrouwen meer lange termijn gericht zijn en wel hun targets willen halen, maar niet ten koste van alles.
Stelling 5: ‘In de top van bedrijven zie je alleen maar blanke mannen. Dat is porno van de ergste soort.’ (Tom Peters)
‘Ik werk binnen de IT, daar is de verhouding tussen mannen en vrouwen absoluut een issue. 20% van de medewerkers is vrouw. Voor mij persoonlijk is het nooit zo’n thema geweest.
In mijn functie ben ik natuurlijk met diversiteit bezig. Dan is het aannemen van meer vrouwen ook belangrijk. En dan valt het me wel op dat in de top 50 van KPN maar 5 vrouwen zitten. Dat kan dus nog wat beter. Maar bij KPN zie ik deze dingen nu wel veranderen. Er waait een goede wind door het bedrijf.’
Stelling 6: ‘De experimenten met LSD behoren tot de nuttigste ervaringen van mijn leven.’ (Steve Jobs)
(Lachend) Laat ik het erop houden dat de talloze avonden in de kroeg uiteindelijk de nuttigste ervaringen zijn geweest. Dus in die zin herken ik wel iets in het verhaal van Steve Jobs.
Een andere stelling uit je boek is hier op zijn plaats. Die van Manfred Kets de Vries: dat mensen uit organisaties leven van emoties. Je bedrijf is nu eenmaal geen Excel Sheet. Om daar goed mee om te kunnen gaan, moet je wat ervaring hebben. En die kun je prima op doen in de kroeg.’
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO