In het bedrijfsleven hoor je erg veel uitdrukkingen waarvan je oren dicht gaan zitten. Ik heb ze in een gesprek proberen te vangen. Luister mee.
‘Ha concullega’
‘Goeiesmorges, laten we het maar eens even over ons projectje hebben.’
‘Goed idee. Kunnen we even levelen en de boel smart maken.’
‘Ja, wordt tijd. Want we moeten er toch iets van gaan vinden nu.’
‘Nu al?’
‘Nou, als we proactief willen zijn wel, ja. Tee zet tee moeten we de case organisatiebreed uitrollen en dan moet je toch je piketpaaltjes gaan zetten.’
‘Okay, maar prio one lijkt me nu toch de PVA´.
´Lijkt me een goede insteek. Maar om dingen high level te krijgen moeten er toch een paar hun plasje over doen. En als wij er dan niet iets van vinden, en we moeten het later nog tegen elkaar aanhouden, valt er weinig uit te nutten. Wat vind jij?’
‘ Zeker. Klinkt toppie.’
‘Eens. Maar nu even concreet. Mooi, een tool voor ons als professionals is een stukje inregelgebeuren. Dan kunnen we integraal sparren, en escaleren we als iemand niet aantakt.’
‘ Lijkt me een inkoppertje’
‘ Is zo. De aansturing van frontliners zal zo een significante bijdrage leveren aan de targets. Als we ze tenminste contacten en de misverstanden ontspammen. En aftikken hoe we ze challengen. Pas daarna kunnen we de boel handjes en voetjes geven, en gaan kantelen en borgen.’
‘ Wacht even. Laten we de borging nog even parkeren. Moeten we bespreken in een ander gremium. Het handjes en voetjes geven moeten we updaten in een trila met Bob, vind je niet?’
‘Nou, lijkt me niet. Om te kunnen finalizen moet je dit goed afdichten.’
‘ Dus al wel handjes en voetjes?’
‘ Nou, laten we het centraal houden. Dan kan je het later oppakken en uitbouwen.’
‘ Maar nu even concreet. Om het te laten landen, moeten we mensen vragen om out of the box te denken. Je wilt toch een goede performance. Prio one is dan de PVA. Dat hebben we eigenlijk al, maar het moet nog even worden ge-update.’
‘ Eens. De vraag is: hoe houd je het authenthiek.’
‘ Lijkt me appeltje-eitje. Effe een powerpointje in elkaar draaien.’
‘ Ja maar hoe houden we het authenthiek?’
‘ Dat zeg ik. Powerpointje en het verhaal serieus over de bühne brengen.’
‘ Maar niet te serieus. Anders haken ze af en kunnen we de boel niet plekken in de organisatie.’
‘Eens. Maar even concreet. Om de boel af te dichten moeten we Bob en zijn team wel meekrijgen. Dan kan hij het meenemen naar Joost en die kan het dan aftikken.’
‘ Oh, Joost, ja. Dat kan nog een bottleneck worden. Die wordt al moe als hij het woord frontliner hoort. Hij loopt altijd met die lijst te leuren’.
‘ Heb je hem daarover al gefeedbackt?’
‘ Wat? Over die lijst?’
‘ Ja’
‘ Ja, dat hebben we afgedicht in een bila.’
‘ En wat zei hij?’
‘ Dat die lijst gebenchmarkt is en tot stand is gekomen op basis van een gerichte, integrale inventarisatie van het probleemveld aan de hand van een objectief assesment van de gegenereerde output.’
‘ Dat is dan rondgemaakt.’
‘Dus jij doet dat powerpointje?’
‘Welk powerpointje?’
‘ Nou, dat powerpointje om prio one vorm te geven en paaltjes te kunnen slaan bij de eerste bijeenkomst.’
‘ Oh, dat powerpointje. Ik dacht dat je iets anders bedoelde’
‘ iets anders?’
‘ Ja, dat van het afdichten van de aansturing.’
‘ Oh, dat. Nee, ik dacht dat jij dat ook zou oppikken.’
‘ Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp. Dat zou jij toch doen?’
‘ Nee, joh. Ik doe sowieso weinig.’
‘ Hahaha. Nou ik moet naar een meeting. Goeiesmorges.’
‘Goed. Doe het rustig aan.’
‘All the best’
Bert Overbeek houdt zich bezig met neuropsychologische toepassingen in management, training, coaching en Management Development. Hij geeft workshops en lezingen over onderwerpen rondom deze thema’s, zowel op basis van open inschrijving als in company. Onlangs verscheen van hem het top 10 boek ‘Het flitsbrein’. Hij twittert op Goeroetweets en informatie over hem vindt u op zijn website: pitchersupport.jimdo.com (mail: pitcher.support@hetnet.nl)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Reden genoeg voor mij om weer gewoon ondernemer van mijn eigen bedrijfje te worden. Lekkere heldere communicatie, vertrouwen in elkaar overleggen en samenwerken met je fantastische klanten….heerlijk.
Maar nou effe concreet: waar gaat dit over? Of liever waar leidt dit toe? Een burnout, een faillissement of komt het project überhaupt niet van de grond (dat laatste, hoop ik, al is het jammer van de geldverspilling).
En nou effe serieus: hoe doen vrouwen dit? Welke taal spreken zij? En wie hecht er dan geloof aan?
Ik zal een poging doen om dit uit te leggen, wat dom is want het is zoiets als het uitleggen van een grap. Het probleem van dit soort taal is dat het een 'meme' is. Een sociologisch virus. Men papegaait elkaar na. Het is niet authentiek. In de jaren zeventig had je 'best wel'. Iedereen die bij de vooruitstrevende mensen wilde horen, zei in elke zin 'best wel'. Later kwam het woord 'een stukje'. Niet als in 'een stukje kaas', maar 'een stukje zelfvertrouwen' en 'een stukje 'verantwoordelijkheid'. Dit ergerde onder andere Ischa Meijer zo, dat hij zijn gasten onderbrak als zij het woord gebruikten.
Momenteel hoor je pubers het uit de rock and roll afkomstige 'fuck' overal in gebruiken. Ze zeggen overigens geen 'fucking' maar 'fokking': fokking vet. Als deze papegaaitaal heeft maar een doel: je image, je ego versterken. Jezelf anders voordoen dan je denkt. Het verbergen van je gevoel. Om geaccepteerd te worden door je omgeving. Allemaal heel vergeeflijk, maar daarom nog niet minder onecht.
Hoe doen vrouwen dit?
Ze zijn helaas net zo erg als mannen.