Voor vrouwen wordt een man aantrekkelijker door zijn auto. In algemene zin wordt een man voor vrouwen aantrekkelijker door status. Psychologen verklaren dit door er vanuit te gaan dat mannen met status een groter vermogen hebben om een gezin te onderhouden en om veiligheid te bieden. Er is een biologische parallel met de genetisch aan ons sterk verwante chimpansee, waar het gevecht om de hoogste plaats in de roedel berucht is. Die hoogste plaats biedt een aantal significante voordelen. Het beste eten en de aantrekkelijkste vrouwtjes.
Niet alleen bij de apen zien we deze parallel. In de dierenwereld wordt er heel wat gepronkt, gepraald en gevochten door mannetjes om de erekrans bij vrouwtjes in de wacht te slepen. Iedereen kent de pauw die een mooie, maar verder volledig dysfunctionele verentooi heeft. Het ding lijkt in de weg te zitten, maar dat doet er niet toe. Hij kan er zijn vrouwelijke soortgenoten behoorlijk mee imponeren. Ik heb de neiging om onze snelle auto’s en dure kostuums te zien als pauwenveren. En daar hoort een goede baan bij. Dus vechten jonge mannen om zo'n baan. En dat vechten noemen we ambitie.
Het is allemaal prima, mits organisaties gediend zijn bij ambitie. Maar het is voor leidinggevenden belangrijk om zich te realiseren dat ambitiedrift geen garantie is voor wat dan ook. Sowieso is het handiger als mensen begrijpen dat ze hun ambitie in dienst moeten stellen van hun organisaties, in plaats van alleen maar in dienst van hun carriere. Ik heb ooit meegemaakt dat iemand bij zijn aantreden al zei dat dit 'nog lang zijn eindhalte niet was'. Dat werd hem niet in dank afgenomen. En terecht.
Bert Overbeek is teambuilder, trainer en coach en geeft lezingen. Hij helpt teams om beter te worden en is ook trouble shooter. Hij schreef meerdere boeken, waarvan ‘Het Flitsbrein’ in de top 10 terecht kwam. Momenteel werkt hij aan een boek over man-vrouw-verschillen op de werkvloer, waarin recente inzichten in het brein verwerkt zijn. Je kunt hem bereiken via pitcher.support@hetnet.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO