Aanspreken staat in veel organisaties hoog op de agenda. Interessant genoeg komt het er slechts in een deel van de management lagen van. Onder medewerkers komt het niet goed van de grond. Mensen vinden het om verschillende reden lastig. Ik heb daar in het verleden eens een aantal oorzaken voor geïnventariseerd na interviews op de werkvloer.
Wat mij verrast is dat managers maar aanspreekcursussen blijven bestellen. Dit heeft iets te maken met de manier waarop trainingsbureaus ze aanprijzen. En vaak vertellen managers me later dat het allemaal erg geslaagd is. Op de werkvloer hoor ik dan in 99 van de 100 gevallen iets anders.
De werkvloer vindt dat de baas hun collega’s maar moet aanspreken; niet zij zelf. ‘Daar ben ik niet voor aangenomen. Hij wordt daar toch voor betaald.’ Ze vinden het ook vaak een zwaktebod als hun manager het niet doet. Mee eens?
(Overigens zie ik zelf een hele goede manier om aanspreken onder medewerkers te bevorderen, maar die zit niet in een training- pitcher.support@hetnet.nl)
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Ben overigens wel benieuwd naar je methode om het dan wel te bevorderen...
Onderschat toch ook binnen het mes-in-de-rug effect niet: als jij mij (niet) verlinkt, doe ik dat ook bij jou (niet). Pappen en nathouden dus. Alleen te doorbreken door "elkaar wederzijds aanspreken" een integraal onderdeel van de cultuur te laten worden. Onder andere door heldere SMART afspraken te maken en te onderhouden over wat we van elkaar mogen verwachten.
Dat betekent heldere functiebeschrijvingen, regelmatige tweezijdige functioneringsgesprekken, regelmatige beoordelingsgesprekken van alle personeelslagen (dus ook van alle managers), eerlijke en transparante bonussystemen etc. Maar ook ruimte scheppen voor informele opbouwende opmerkingen en suggesties ("tops" en "tips"), zoals tijdens periodieke afdelingsvergaderingen.
En dat soort dingen zijn wel aan te leren en er is op te trainen.
Feedback moet altijd uit de eerste hand komen, het is van belang voor de ander te weten wat zijn/haar gedrag met jou doet. Dus via de baas spelen is per definitie verkeerd. In een meer coachende werkomgeving, waar je collega's je kunnen coachen en andersom, is feedback te snelste manier om tot goede presetaties te komen en ze vast te houden.