Groeimogelijkheden voor bedrijven zijn dun gezaaid

Volwassen bedrijven hebben in de regel weinig mogelijkheden tot groei. Het blijkt dat in de praktijk meer pogingen om te groeien falen dan er slagen. Uit onderzoek van Clayton Christensen blijkt dat het faalpercentage ruim 90% bedraagt. Onderzoek van de Corporate Strategy Board wijst zelfs uit dat het faalpercentage wellicht 99% bedraagt. Mogelijke verklaring voor het hoge faalpercentage is dat bedrijven de groeipogingen verkeerd managen. Ze zouden te risico-avers zijn, een verkeerde cultuur en onvoldoende drijfveren hebben en de verkeerde managers aanstellen. Een studie naar bedrijven als Shell en McDonald`s heeft uitgewezen dat het echte probleem te vinden is in het feit dat er zich te weinig mogelijkheden voordoen. Een tip voor bedrijven die willen groeien is om strengere processen te h...

Frank Bruining
Wanneer mogelijkheden zich niet meer 'aandienen' wil dat misschien iets anders zeggen. Mensen die de Celestijnse Belofte goed hebben gelezen, zullen het direct begrijpen. Niets voor niets krijgen we dit soort 'boodschappen'.

Volgens mij is het tijd om niet meer te wachten op mogelijkheden van buitenaf, maar te kijken naar binnenin. Welke mogelijkheden zijn er daar. Het is ongelooflijk hoeveel creativiteit op ieder vlak er is binnen organisaties.

Wanneer iedere (top)manager zich gaat afvragen 'wat kan ik bijdragen' (of als organisatie) aan de wereld, aan de mensen in plaats van 'wat kan ik verdienen' begint de verandering. Noodzakelijke verandering, dat wel!

Laten we meer energie stoppen in het motiveren van mensen om dingen te laten doen die ze leuk vinden. Let the flow flow!

Frank Bruining