Eerst even een kleine test. Welke van de volgende vijf bedrijven is volgens u sponsor van het WK-voetbal in Duitsland?
1.Visa Cards
2. Pepsi Cola
3. Nike
4. Heineken
5. Siemens
Denkt u even goed na, voor u verder clickt en maak eerst uw keuze!
Het juiste antwoord vindt u hieronder.
Het enige juiste antwoord is, dat geen van die vijf bedrijven sponsor is. Als u er erg naast zit, hoeft u zich dat echter niet aan te trekken. Uit internationaal onderzoek van GMI (Global Market insite) blijkt dat het merendeel van de voetballiefhebbers geen idee heeft. Sterker, of erger nog, er worden namen genoemd (zoals hierboven) die helemaal geen sponsor zijn.
Misschien is het verzadigingspunt zo langzamerhand wel bereikt. Er wordt steeds vaker gesproken over accountability (marketeers afrekenen op resultaten, op basis van gedane investeringen) maar het lijkt er erg op dat sponsoring door multinationals nog altijd plaats vindt op het niveau van veel amateur-hockeyclubs: omdat zoonlief speelt en pa van het spelletje houdt, wordt er geld in de club gestoken.
Het heeft in elk geval een voordeel: je kunt als sponsor lekker goedkoop met je collega's naar leuke wedstrijden. En je vertelt dan gewoon in je omgeving dat sponsor-activiteiten nu eenmaal moeilijk te meten zijn. En dat je die vooral ook op de lange termijn moet bekijken. Tegen de tijd dat die lange termijn is aangebroken, vraagt niemand er meer naar.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>