Ik durf te wedden dat je eerst naar het plaatje keek en toen pas deze tekst bent gaan lezen. Logisch, beelden zijn sterker dan platte tekst. Wij leven in een beeldcultuur. Televisie en internet zijn de aanjagers van de beeldcultuur. Met name jongeren zijn sterk visueel ingesteld.
Ik verbaas me dan ook dat met name opdrachtgevers nog steeds heel veel waarde hechten aan tekst. Het liefst willen ze zoveel mogelijk tekst in advertenties, brochures en jaarverslagen. Hoe meer tekst hoe beter? Waar komt deze behoefte vandaan? Is de ontvanger van de boodschap wel echt geïnteresseerd in grote hoeveelheden tekst?
In het NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag, is een interessant interview gepubliceerd over Folkert Jensma. Jensma trad afgelopen week af als hoofdredacteur NRC Handelsblad. In het interview gaf hij aan dat het journaille van de toekomst rekening moet houden met ander leesgedrag. Tien jaar geleden werden alle artikelen lineair opgeschreven. De auteur schreef een artikel van links boven en eindigde rechtsonder. Hij deed dat in de verwachting dat de lezer zijn artikel zo ook las. De lezer van vandaag heeft niet meer het geduld om een compleet artikel te lezen. Er wordt gezapt. Net als bij de televisie. Dit is een uitdaging voor de schrijver maar ook voor de opdrachtgever. Minder tekst. Minder proberen uit te legen. Probeer de lezer maar te prikkelen met korte stukjes tekst. En voeg veel beelden toe. Leuke kaartjes. Pas veel kleur toe. Maak van tekst iets spannends door het op een andere manier op te maken.
In godsnaam
Maar in godsnaam probeer niet krampachtig de ontvanger van de boodschap te bombarderen met veel tekst. Ik ben bang dat de afzender van de boodschap dat alleen maar voor zichzelf doet. Zo van: "Hoe meer ik communiceer, hoe beter'. Een punt om over na te denken.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik ben met je eens dat te veel tekst nooit goed is. Aan de andere kant is de focus op beeld en leuke plaatjes inmiddels ook wel erg eenzijdig. Kijk 's op scholen en stations: íedereen is aan het SMS'en. Daarnaast wordt er enorm veel gemaild. Hoeveel blogs zijn er inmiddels in Nederland. Allemaal communicatievormen waar woorden voor nodig zijn... Jongeren groeien - meer dan pakweg twintig jaar geleden - op met tekst en woorden en zijn daardoor méér gespitst op tekst dan vroeger. Natuurlijk moet het leuk geschreven zijn en natuurlijk moet het boeiend zijn. Die wetten gelden immers altijd. Maar de hoeveelheid tekst is geen maatstaf. De angst voor veel tekst is in veel gevallen onterecht.
Interessante stelling. Wellicht mag ik je er aan herinneren dat de jgd erg vl afkrt n sms taal jst uitblnk n less s more. Zelfs de gedrukte media kan niet ontsnappen aan snelle - korte teksten. Kijk naar NRC Next (een groot succes)...korte artikelen.
En blogksten zijn over het algemeen ook kort en bondig. Dus......
http://yord.nl/article/379336?PHPSESSID=b59ac96003ff4c27e34c958940c22c77
Ik ben erg 'tekstueel' (linguïstisch)ingesteld en kan blindelings bepaalde woorden snel vinden op een bladzijde, computerscherm etc. Andere personen zijn weer meer visueel ingesteld en zullen eerst en vooral de plaatjes bekijken. Weer anderen zijn vnl. auditief (horen) of kinetisch (voelen)ingesteld. En zo zijn er nog een paar soorten 'gesteldheden'.
Wat ik maar wil zeggen: zorg dat je boodschap voor alle partijen aantrekkelijk is en een beroep doet op zoveel mogelijk zintuigen!