Wekelijks kom ik op bezoek bij bedrijven en instellingen die lijden aan het V&D-syndroom: omdat ze niet durven kiezen, wordt er ook niet voor hen gekozen. Krampachtig wordt geprobeerd om de boel 'op te leuken', maar dat helpt niet echt. Evenmin als het bij Vroom & Dreesmann opschoot toen Jan de Bouvrie de inrichting opkalefaterde.
Het werd er dankzij Jan misschien wel leuker op, misschien zelfs ook wat drukker, maar meer verkopen: ho maar! Zo vergaat het veel bedrijven. Een ondernemer die klaagt over de felle concurrentie zeg ik weleens dat hij / zij die dan ook beter niet had kunnen uitkiezen destijds. Verbaasde blikken zijn meestal mijn deel. Te vaak gaat men ervan uit dat concurrentie nu eenmaal een gegeven is, waar je maar mee moet leren leven.
Maar wie niet kiest, concurreert met de hele wereld.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Kijk, DAT had ie nou niet moeten doen. De duivel in mijn mainframe spuugt na enkele milliseconden het antwoord uit: "Ja, graag", zeg ik, "alle drie apart: het zijn cadeautjes???.
Tegenwoordig groet ie me héél vriendelijk als ik langs kom.
Jos Steynebrugh
Marketing Consultant
suspence in pure vorm.
De climax wordt langzaam opgebouwd en jawel de hunter is prooi geworden.
Meesterlijk
Connie Bakker Schut
fysiotherapeut