Jaarlijks worden miljoenen uitgegeven aan traditionele relatiegeschenken. Je mag ook incentives zeggen. Ik verbaas me er nog steeds over dat er voor zoveel geld aan die onzin wordt uitgegeven. Want wees eens eerlijk: kun jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst een waardevol relatiegeschenk hebt ontvangen. En van wie het was. De kans is groot dat je het niet meer weet. Vraag is dan ook of de traditionele relatiegeschenken nog wel nuttig zijn.
Laatst plofte de dikke catalogus van IGO Post weer op mijn bureau.
IGO-POST houdt zich bezig met het leveren en bedrukken van promotionele artikelen voor zakelijke opdrachtgevers in alle sectoren.
Aanstekers, pennen, vlaggetjes, plastic troep, sleutelhangers...pagina's vol met onzin tref je in de catalogus van dit bedrijf. Ik denk dat de effectiviteit van dit soort prularia zero is.
Weg met die troep
Daarmee zeg ik niet dat alle relatiegeschenken op de helling moeten. Als een organisatie kiest voor een goed doordacht thema geschenk, met een verhaal, acht ik de kans groot dat de ontvanger dit soort geschenken wel kan herinneren.
Originaliteit, creativiteit en duurzaamheid kunnen tevens de pijlers zijn van een succesvol reclamegeschenk. Dus als je als ondernemer echt wilt scoren moet je met een relatiegeschenkbedrijf in zee gaan die creatieve specialisten aan boord hebben. Mensen met verstand van zaken. Geef ze de ruimte en betaal ze ook voor de tijd die ze er in steken om te zoeken naar een creatief relatiegeschenk.
En nogmaals....weg met die troep die onze bureaus vervuilen
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Zo kunnen we alle dienstverleners (met een u zegt en wij draaien houding) wel in de prullenbak gooien. Zal een flinke opruiming geven.
Ik ben het wel met je eens dat we met al onze uitingen ons steeds moeten bezinnen op "wat voegt het toe aan onze klanten", "wat betekent het voor ons imago".Kortom durven kritisch te zijn en bewandelde paden bewust negeren. Een goed product/dienst levert vanzelf nieuwe klanten op.
Alleen moet ik wel kwijt dat ik het krijgen van kadootjes wel stiekem leuk vind.
Een goed thema geschenk of een origineel kado bedenken zonder dat het patserig wordt is maar weinigen gegeven. Heb je zo'n persoon niet in de buurt houd dan toch op met die bende.
En dan die kerst- en nieuwjaarskaarten is dat eigenlijk ook niet weggegooid geld. Geef het aan een goed doel of stop het in je zak!
Met name de keuze vrijheid is de pijler van een succesvol geschenk.
Doet u mij maar een goede pen. Altijd handig. Een pen is tevens een goede graadmeter gebleken voor de kwaliteit van de schenkende organisatie. Mijn ervaring is namelijk dat de kwaliteit van de pen meestal samenhangt met de kwaliteit van de organisatie die er naam en logo op heeft laten zetten.