"Mission statements en strategische planning vind ik absolute onzin. Als ik dertig directeuren vraag hun mission statements op te schrijven en ik hussel dat vervolgens door elkaar en deel ze willekeurig uit, lijken ze allemaal op elkaar. Er staat nergens 'we gaan minderwaardige producten maken die eventueel net de datum van garantie halen' of 'we discrimeren vrouwen en etnische minderheden'. En strategische planning? Wie schrijft op dat-ie gaat krimpen de komende jaren? Iedereen gaat met een paar procent groeien."
Dat beweert Ricardo Semler in een interview met Management Team. Klik hier om het hele interview te lezen. Zijn bedrijf, Semco, groeide de afgelopen tien jaar van 350 naar 3.000 medewerkers. De omzet steeg van 35 miljoen naar 160 miljoen dollar. De productviteit per werknemer is ongekend hoog. Het verloop ligt onder de 1 procent. Zijn onorthodoxe aanpak (zo mogen memo's niet langer zijn dan een A4'tje) blijkt te werken. Tussen 1992 en 2003 groeide Semco elk jaar meer dan 35 procent.
Semler heeft een aantal bestsellers op zijn naam staan, waaronder Semco-stijl. Daarvan zijn er wereldwijd miljoenen verkocht. Zijn nieuwste boek is getiteld Het weekend van zeven dagen. Zijn stelling is dat managers vooral op zoek zijn naar zekerheid. Zij zijn bang voor het verlies van macht en controle. Al die formuliertjes en afdelingen geven een gevoel van schijnzekerheid. Ook al die mission statements en strategische planning dienen er enkel voor om het gevoel te hebben dat we 'grip' en 'controle' hebben.
Als ik heel eerlijk ben herken ik hiervan veel in de organisaties waar ik zelf over de vloer kom.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Lijkt (of is) strategie in businessland niet regelmatig een alibi voor topmanagement om met veel tijdverlies complexe bijeenkomsten/vergaderingen te houden.
Verschaft het daarbij niet ook het mogelijk welkome excuus om niet bezig te hoeven zijn met hier en nu en resultaat.
Hier en nu en resultaat zijn nogal concreet en daar kun je immers op worden afgerekend.
Er zijn veel meer bedrijven die hiermee werken, denk aan de term zelfsturende teams. Bij tijd en wijle populair geweest.
Over de inhoud: Semco is een verhaal apart als bedrijf. De meeste bedrijven lijken inderdaad veel op elkaar in termen van missie/visie/strategie. Toch is missie/visie/strategie wel degelijk nodig in traditionele ondernemingen, hoe anders zou je de neuzen 1 kant op krijgen? Hoe anders kun je je lange termijn doelstellingen verwezenlijken en je aandeelhouders tevreden houden? Niet in een traditioneel gebeuren natuurlijk, wel als je als bedrijf jezelf als een zelforganiserende organisatie profileert.
Ja, lastig om de 'andere kant' te overtuigen, ik vermoed dat banken hier niet in willen zitten. Maar rijke ondernemers wel, gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Ik denkt dat financiering compleet anders werkt bij dit soort bedrijven dan de traditionele benadering. Hier gaat het van mensen afhangen, niet van instanties. Ook dat organiseert zichzelf.
Een interessant boek hierover is "Guiding Growth" van Mark Lipton. Lipton was ervan overtuigd dat mission statements onzin waren en geen effect hadden. Hij deed onderzoek om het te bewijzen en vond het tegenovergestelde.
Misschien moeten we "Semco-stijl" gewoon lezen als een hele uitgebreide manier om de missie, visie en cultuur van Semco te beschrijven.