In het deze maand verschenen rapport 'Zorg voor Innovatie' van KPN-topman Ad Scheepbouwer aan minister Hans Hoogervorst wordt gesteld dat in 2007 voor vrijwel de gehele zorgsector vrije marktwerking moet gaan gelden.
Als ziekenhuizen en verzekeraars onderhandelen over prijs en kwaliteit, zo staat er te lezen, wordt er efficienter en goedkoper gewerkt en valt er voor patienten meer te kiezen.
Naar mijn idee worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Wat steeds bedoeld wordt met vrije marktwerking houdt veelal in dat verzekeraars aanbieders van zorg meer en meer onder druk zetten en zo scherpere tarieven afdwingen. Wat mij betreft is daar niets mis mee.
Maar echte marktwerking krijg je pas als er keuze is voor klanten. Met bijbehorende prijskaartjes. En zolang mijn verzekeraar het allemaal voor mij vergoedt wil ik het allerbeste en het liefst ook nu! Het kost mij nl. toch niets.
Stel je eens voor dat de overheid vanwege de solidariteit in dit land zou besluiten om voortaan het doen van boodschappen te vergoeden. Dus zowel Aldi, Edah als Albert Heijn sturen hun facturen naar de overheid. Het gevolg laat zich raden. Het zal erg druk worden bij Albert Heijn. En erg stil bij de Aldi. Mensen zullen ook meer kopen dan nodig is.
Vertaald naar de gezondheidszorg betekent dat het volgende. Stel, ik moet geopereerd worden aan mijn knie. Ik heb drie mogelijkheden:
1. Een ziekenhuis waar ik zeer snel en goed geholpen kan worden. Ik moet dan wel wat bijbetalen, maar zij geven ook garantie.
2. Een ziekenhuis waar ik 5 maanden moet wachten, maar als dank voor die wachttijd krijg ik een weekje Turkije aangeboden. Goed voor m'n knie. Of ik krijg geld terug.
3. Een ziekenhuis waar mindere goden opereren. Dat is niet levensbedreigend, maar het betekent dat de kans groot is dat ik eventueel nog een 2e of 3e keer terug moet komen. Maar ook hier krijg ik een deel van mijn geld terug.
Ik heb als klant dus een duur en twee goedkope alternatieven. Volgens mij is er dan sprake van marktwerking. Maar het zal nog wel even duren voor het zover is.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Winfried
Er staat volgens mij niets onbenulligs, maar ik ben er blijkbaar niet in geslaagd duidelijk te maken hoe onzinnig veel overheidsbeleid is. Gelukkig begrijpen veel van mijn klanten en andere relatie mij wel.
Jos Burgers
Integendeel, er is volop keuze aan pakketten met bijbehorende servicelevels (vergoedingen) en prijskaartjes.
Quote: “doen van boodschappen te vergoeden . . .???
Het voorbeeld is onwerkelijk. Maar toch: mensen zijn wachttijd mijdend, dus zo’n groot effect zal het niet hebben. En die wachttijd wordt ERG lang als dingen gratis zijn ontstaan daar rijen waar je niet tussen wil staan. Winst is voordeel voor de klant minus uurtarrief van de “klant???, toch?
Quote: “ . . . drie mogelijkheden???
1. Een ziekenhuis waar ik zeer snel en goed . . . dat wil iedereen wel.
2. Een ziekenhuis waar ik 5 maanden moet wachten . . .is in veel gevallen onacceptabel, mede voor werkgevers en ondernemers. Onzinscenario.
3. Een ziekenhuis waar mindere goden opereren . . . Wie gaat hier met zijn een werkend verstand naar toe? Zwervers? Daklozen? Onverzekerden?
Ik heb als klant dus een duur en twee goedkope alternatieven. Volgens mij is er dan sprake van marktwerking. Maar het zal nog wel even duren voor het zover is.
Nu even realiteit. In deze specifieke markt is marktwerking zeer sterk afhankelijk van overheid. Indien de overheid marktwerking tot stand wil laten komen in deze markt, zal de overheid de regels moeten veranderen. Anders gaat het niet. Vervolgens, op basis van de nieuwe wetgeving, kan de markt reageren. Een begin hiermee is reeds in 2005 gemaakt. Marktwerking in de verzekeraarswereld is deels al daar. In deze markt zijn 4 partijen betrokken: patiënt, verzekeraar, zorgverlener en overheid. Enige concurrentie is er al zoals vermeld, namelijk zowel bij verzekeraars als bij zorgverleners (zelfstandigen, ziekenhuizen (privé klinieken)). Niet bij huisartsen, tandartsen etc. Bij laatstgenoemden zijn de praktijken dusdanig vol dat concurrentie niet kan: sterker nog na 3 keer te laat aankomen wordt je uit het bestand verwijderd, nou zie dan maar een ander te krijgen. Vaak is het bovendien zo dat het wijkgebonden is vastgelegd wie naar welke huisarts gaat.
Jos, ik vind dat je oorzaak en gevolg door elkaar klutst. Samen met een aantal andere factoren wordt het spaghetti met hinderlijks stukjes lood van het schot hagel erin. Het voorbeeld over boodschappenvergoeding is rein verzonnen en theoretisch en dient slecht als voorbeeld omdat je verzuimt marktwerking hierin toe te laten. Ook overheid gesponsorde activiteiten kunnen wel degelijk marktwerking hebben. Voorbeelden: hypotheken (verstrekkers ervan), NS (concurrentie met ander vervoer van A naar B, zoals auto, vliegtuig, tram, metro) etc.
Ik zou je aanraden om je stukjes, met name de voorbeelden, door een onafhankelijke partij te laten lezen alvorens ze op de site te zetten. Iemand die het betreffende voorbeeld op relevantie tot de praktijk kan toetsen. Dat kan je helpen het stukje PRO, dat de naam van je site suggereert, in te vullen. Verder hoef je niet direct bij elk commentaartje de verdediging in hoor, ik snap heus dat je op een aantal vlakken succesvol bent. Ik zou wensen dat de site ook succesvol wordt. Ik zie alleen dat het zó niet echt opschiet. Je stukjes zijn niet zo Pro, en zouden soms beter in de Privé/Story of Panorama passen. Nu is het “beppen???, zonder échte inhoud.
Met de beste bedoelingen,
Winfried Pouw
Een ziekenhuis met garantie?.
Hypothetisch en . . . beside the point. Garantie: HOE dan? “Niet goed geld terug???? of “Tweede en volgende pogingen gratis????. Tegoedbon? Korting bij een van de volgende kwalen . . .???
Er zijn mensen met behoorlijke uurtarieven (oeps . . .) of gewoon een drukke agenda die zich hier helemaal niet aangesproken voelen.
5 maanden wachten . . . Weekje Turkije?
Die week Alanya, logies en vlucht 189 Euro (Dutch Travel Int.) kunnen ze zelf héél goed betalen. Trouwens: de hele operatie is dáár waarschijnlijk sneller, goedkoper en . . . voorkomt een hoop ongewenst bezoek. Remember: “gebitsreisjes??? naar Egypte? Schijnt nu wat minder te zijn (i.v.m. rondvliegende zware metalen)
Een ziekenhuis met “mindere goden???.
Wie zijn dan de echte “goden??? dan WEL? De kennis van de kennis van de buurvrouw en daarvan de achternicht van de persoon waarmee je sprak op die verjaardag? Bijna iedereen in Nederland is verzekerd. Dan maakt geld niet veel meer uit. Van het deel dat niet verzekerd is betaalt een groot deel sowieso niet.
Voorbeelden en dimensies
De gekozen voorbeelden hebben slechts enkele beslissingscriteria:
Voorbeeld 1 Ziekenhuis met garantie
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
1. snel, goed geholpen, bijbetalen, garantie.
2. wachttijd, weekje Turkije aangeboden, geld terug.
3. mindere goden, terug komen, geld terug.
Gegeneraliseerd:
1. wachttijd, kwaliteit, prijs, “zekerheid??? (niet objectief).
2. wachttijd, “premium??? (pleister op de wonde), prijs.
3. kwaliteit, behandeltijd, prijs
Zoals we zien is “prijs??? meer dan alleen geld: het is hier specifiek “moeite???, “ongemak??? en “onzekerheid???, waarbij “prij$??? (in geld) slechts één van de criteria is welke bovendien in bijna alle siuaties een ondergeschikte rol speelt.
Suggestie:
Gebruik de fantastische mogelijkheden van Internet. Zie je lezers voor vol aan en benut hun intelligentie, vakkennis en vooral de moeite die ze nemen om tijd en energie te steken in reageren op je (zwakke) provocaties. Kom niet met zwakke of verkeerde voorbeelden, maar daag vaklieden uit sectoren uit ze ZELF aan te dragen. Volgens mij stijgt dan het niveau dramatisch en de response kwadratisch.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Jos Burgers
Met deze stelling ben ik het eens. De manier waarop je het oorspronkelijk schrijft is wellicht voor een aantal mensen begrijpelijk, maar niet geschikt voor publicatie op een site die MarketingPRO heet. De site MarketingPRO heb je goed opgezet, prima concept. Het punt is dat sommige stukjes minder goed geschikt zijn voor een groter publiek, voor experts. De boodschap komt niet over zoals hij wellicht is bedoeld.
Van een site met deze naam verwacht ik innovatieve en creatieve input, waaruit de lezer kan putten, leren en op kan reageren.
Hoezo is échte marktwerking in de zorg hypothetisch?
Op dit moment wellicht, maar als het speelveld veranderd, en dat komt met de tijd, dan kan dat wel een héél anders zijn. Zo heeft internet de wereld ook voorgoed veranderd. 50 jaar geleden: ondenkbaar.
Gelukkig zijn door marktewerking de energie rekeningen lager geworden (Not!!!)
Gelukkig, rijdt de NS ook nu wel optijd en zijn de kaartjes goedkoper geworden (Not!!!)
En de zorg dan??? nog duurder? nog minder toegankelijk voor de arme mensen?
Wie betaald, de consument... de klant... de maatschappij ( in dat geval niet meer, lagere kosten politiek, tja motieven zijn moeilijk te onderscheiden dan)
Wat is dan wel de oplossing?
Prive klinieken die naast de reguliere zorg, net als Shouldice hospital, die tegen een veel lagere prijs (incl. vervoer) een veel betere service bied (lagere herhalings behandelingen en bovendien nog gemotiveerdere personeel)
Dat dient eerst versoepeling van de wet, en niet zo zeer vrije marktwerking, voor zover dat bestaat. Ik denk dat een hoop door iedereen hier door de war gehaald word...
Groeten,
Sebastian
Betreft marktwerking en kostenbesparing: ik denk door het invoeren van de No-claim regeling en het onderbrengen van 'luxe behandelingen en extra service' voldoende differientiatie is aangebracht in ons zorgstelsel.
Verder kan een zorgverzekeraar zichzelf onderscheiden ten opzichte van de concurrent: het is gewoon een tak van de verzekeringswereld en jawel: ook hier is het core product hetzelfde, er wordt gedifferiënteerd op het totale product. (hoort een marketingprofessional toch wel te weten vindt ik......
Oja: energie is inderdaad niet goedkoper geworden. Het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat dit door prvatisering komt. Ik stel voor de olieprijs als referentiepunt te nemen en ook te corrigeren met de verhoogde belastingen van de overheid. Dan zal je zien dat dergelijke organisaties wel degelijk sterk verbeterd zijn en dat de consument én bedrijfsleven hiervan zeker profiteerd.
Groet,
Bart Kroese
Oei zo te zien is er aan de kwaliteit van het (taal-)onderwijs in nederland ook nog wel het een en ander te verbeteren.
Ik reageer dan wel 10 jaar na dato maar goed.
Voor de mensen die dit alsnog gaan lezen:
De ideeen van Jos zijn libertaristische / Anarcho kapitalistische ideeeen.
Doe maar een google op : anarcho capitalism
of doe een youtube search op John Stossel - Sick in America
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=aEXFUbSbg1I" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=aEXFUbSbg1I</a>