Klant als onderdeel van het proces?

Er zijn verschillende manier te bedenken om klanten tevreden te houden en ze terug te laten komen naar je winkel of bedrijf. Toch blijkt vaak weer dat ook nadat je als klant hebt aangegeven dat het niet volgens afspraak is gegaan of naar je zin, de eigenaar of manager je schaapachtig staat aan te kijken.

Keulen en donderen zijn dan twee woorden die bij mij op komen. Zo had ik laatst te maken met een dienstverlener, de makelaar. Met alle nieuwe ontwikkelingen zou je zeggen dat hij net een stap meer doet dan collega's op internet. En dat was ook de reden om met hem in zee te gaan, hij kende de plaatselijke markt, goede begeleiding en advies hoog in het vaandel. Wat navraag in de omgeving en we gaan in zee. En dan begint ‘t, je moet zelf contact zoeken, zelf navragen wanneer ze met een plan van aanpak komen, zelf alle taalfouten uit de tekst halen, zelf de foto's aanleveren, zelf de prijs bepalen tijdens de onderhandelingen, te laat komen bij bezichtigingen, opmaken van de verkoop akte kost meer dan een week. Als klant vindt ik dat hij wel recht had op ons verhaal. Dus alle ervaringen even kort op de mail. Met als reactie: Ja maar ik had al een keer om die informatie gevraagd en die had ik niet. En dus ligt het aan jullie dat de akte niet klaar is. En het is nu toch verkocht. Daarna radiostilte, geen excuus, geen ïk zal er eens in duiken, helemaal niets. 

En ondanks dat tijdens het verkoopproces terugbellen en mailen gemiddeld twee tot drie dagen duurt, lag de factuur wel binnen twee dagen op de mat.

 

Nu las ik deze week in het Tijdschrift voor Nima dat bij diensten de klant onderdeel van het proces is, dat klopt, en daarbij zelf een bijdrage levert aan het resultaat van de dienst. Daarmee ben ik het zeker eens. Maar het kan niet zo zijn dat de klant zelf de dienstverlener wordt.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Beste Susan,
Het toeval wil dat ik morgen een zaal met NVM makelaars voor me heb. Wat je beschrijft is zo herkenbaar. Klanten willen best betalen voor wat extra toegevoegde waarde, meer service en gemak. Maar dat veronderstelt dat je achteraf enthousiast bent over je dienstverlener en hem/haat elders aanbeveelt. Je zou bij wijze van spreken een 8 of 9 moeten uitdelen. Nu haalt zo iemand amper een voldoende. Ik ben benieuwd of het me gaat lukken om hen dat morgen duidelijk te maken.
Robert Kroon
Er is maar een remedie. Dit soort makelaars keihard boycotten. En aan veel mensen in je directe omgeving het verhaal over deze makelaar vertellen.

Wat ik niet uit jouw verhaal kan opmaken is: hoe duidelijk ben jij geweest dat je zwaar ontevreden bent. En doe het dan niet per e-mail,sms of andere technische apparatuur maar gewoon face to face.

En een ding is duidelijk: Wij moeten dit soort gedrag van dienstverleners niet meer pikken. Dus op de barricade en ...........
Lees voor de grap ook eens de ervaringen van Gyuri Vergouw met makelaars; zie: http://www.1minutemanager.nl/2006/07/31/normen-en-meet-waarden-bij-de-makelaar/
http://www.1minutemanager.nl/2005/12/20/op-stap-met-de-makelaar-deel-i/