Soms kom je in oude dossiers juweeltjes van berichten tegen. Zo stuitte ik bij het schrijven van mijn in het najaar te verschijnen boek op een zeer opmerkelijk bericht. Het ging over het belonen van klanten van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Song, dochter van Delta Air lines. Besloten werd om aan vriendelijke passagiers voortaan gratis tickets uit te delen.
Vliegtuigbemanningen kregen voortaan vier tickets per vlucht mee, om weg te geven aan passagiers die hofffelijk en anderszins vriendelijk gedrag ten opzichte van medepassagiers en bemanning tentoonspreiden. In een maand tijd gaf Song 5.000 tickets weg. Volgens CEO John Selvaggio van de luchtvaartmaatschappij wilde zijn bedrijf breken met de gewoonte dat luchtvaartmaatschappijen alleen kortingen of vergoedingen geven als er problemen zijn of iemand mot maakt.
Ik moest meteen denken aan de bij veel bedrijven gangbare praktijk om nieuwe klanten met veel korting binnennte halen, terwijl bestaande nauwelijks of nooit iets horen. Belonen we vaak niet de verkeerde klanten, namelijk de veeleisende met een grote bek?? Heeft iemand hier ervaring mee?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>