Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Werkelijk ik zou verbaasd zijn als het voor iedereen of de meesten puur over de prijs ging.
De recent uitgewoede supermarktoorlog wijst dit uit. Prijzen allemaal omlaag. De winnaar? De consument. Verliezer: de super markten (Laurus i.h.b.).
Is zo'n kassa kopieerbaar? Ja. Dan heeft elke supermarkt het.
Is een consument wachttijd mijdend? Ja. Dus verdeelt de rij zich zoals gewoonlijk normaal verdeeld. In het vorige model: kassa's buitenkant meer bezet (komt gangpad uit, dichtbij sigaretten). Midden: dun verdeeld, men komt hier niet zo eenvoudig. In het nieuwe model is dit niet anders, dan zie je slechts verschil tussen de rijke snellen en de arme langzamen.
Wie denkt nu echt dat bovenstaande werkelijk verschil maakt op termijn?
De kwaliteit van Hugo Boss
Het begrip “kwaliteit??? is voor de ene persoon anders dan voor de andere.
Voor de een is kleding (om bij de les te blijven) gewoon “bedeksel??? en voor een ander is het “status??? of life style, of “ergens bij horen??? danwel juist niet. Er zijn hele hordes mensen die een klein vermogen uitgeven voor een spijkerbroek die eruit zien alsof de drager net onder een vrachtwagen heeft gelegen of gepakt is door een rugby team. Prijsstelling als stuur-element hanteren kan heel onvoorspelbare uitwerkingen hebben, zowel naar boven als naar beneden. Naar boven wordt het status effect aantrekkelijk voor de fortunados en naar beneden kan het merk imploderen. Of juist het omgekeerde, afhankelijk van een hele reeks van factoren. Het imago van de leverancier of de rest van de product portfoliode zijn daarbij heel belangrijk. Samengevat: als iedereen Hugo Boss wilde, zouden er geen 110 C&A filialen zijn.
De prijzen van Zeeman
Zeeman is helemaal niet per sé goedkoop. Wel goed soms. Als ik 100% katoenen T-shirts wil hebben ga ik naar Zeeman. Niet voor de prijs, maar omdat ik weet dat ze er altijd zijn in XXL. Voor theedoeken die doen waarvoor ze bedoeld zijn: drogen, moet je óók bij Zeeman zijn. Het assortiment is enorm: wit, wit en wit en . . . Brabants bont (het Yasser Arrafat model). Ik hoef daar nooit bang te zijn dat er toch stiekem syntethische troep in zit: dat zou te duur worden bij de leveranciers waar Zeeman koopt.
De service van Yab Yum
OK, smaken verschillen. Ik denk dat de service van YY helemaal niet zoveel beter is dan die van “Tante Pollewop??? net over de Belgische grens. Wat ik vermoed is dat de sfeer bij de laatste waarschijnlijk gezelliger zal zijn voor een fractie van de prijs. En de service? Geen idee, maar als het laatste stukje textiel is neergestort blijven er gewoon mensen over. Toch?
Ik denk dat de one liner iets suggereert dat apert onjuist is. De één wil snelheid (geen tijd), de ander persoonlijke service (aandacht). Weer een ander wil status en moeilijk doen (overleggende verkopers enzo). Een derde wil “oude glorie??? (Harley Davison, Zippo, Ray-Ban). De vierde wil “uniciteit??? (de enige gele Maserati in Nederland). Maar tien- of honderdduizenden willen degelijk (Volvo S80). Weer anderen willen véél auto voor weinig geld (Mazda). En de grote meute? Gewoon wat iedereen doet: Volkswagen Polio, Opel Kadet remake versie 23a, Troskompas, Prodent tandpasta enzovoort.
Dit is nou het mooie van het marketing vak: die unieke combinatie van marketing mix factoren die je product een doorslaggevens succes maken. Ondanks de prijs (Hugo Boss), “poormans imago??? (Zeeman) of naakte zakelijkheid (YY).
Waarom loopt de ene pizzeria als een trein (nooit plaats, wachten aan de bar, best wel prijzig, druk, warm, sjabby interieur, obers geen tijd, wisselende kwaliteit personeel en prijzen) en de andere, twee deuren verder niet (altijd plaats wel even reserveren, uitgekiende recepten, mooi servies)?
Nou, gewoon, omdat het gezellig is. En daarom gaan we uit eten. Niet omdat ik of mijn vrouw niet zouden kunnen koken, want dat kunnen we beiden best wel goed.
Samenvattend: wees nou als marketeer voorzichtig met dit soort one liners. Kijk héél zorgvuldig naar waar jouw doelgroep voor gaat. En als je ’t niet weet? Gewoon vragen aan je klanten of prospects.
Het is tevens een blijk van interesse.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
als ik een stukje schrijf, waar ik best wel tijd en energie in stop, wordt het door de achterliggende machinerie in de website behoorlijk verminkt: regels wit verdwijnen en alles wordt tot een klontje verbouwd. Kan daar wat aan gedaan worden?
Groet,
Jos Steynebrugh
en toch heb ik jouw artikel(en) met veel interesse gelezen! het gaat per slot van rekening om de inhoud.......(die is helder)
En natuurlijk maakt de vorm het makkelijker en aantrekkelijker om te lezen. Maar is in deze vorm m.i. niet zo belangrijk.
Ga vooral door met je reactie's.
Groet
Ted van de Ven
relatiebeheerder
ik vind dat dat een 5-sterren cognac beter smaakt uit een kristallen glas dan uit een plastic beker. Tuurlijk doet de vorm er WEL degelijk toe.
Comon: een beetje HTML-ler of ASP-er moet dat toch kunnen?
Groet,
Jos Steynebrugh
Helemaal eens met je stuk: natuurlijk is de ene consument anders dan de andere, net zoals Ted de inhoud kennelijk belangrijker vindt dan de vorm. Overigens niet in tegenspraak met wat Burgers zegt. Hij zegt alleen dat de resultaten ANDERS zullen zijn. Afhankelijk van de "smaak" van de consument zal deze een andere rij kiezen...
Andrew Solomon
Strategist
Het getuigd naar respect van de schrijver om een bijdrage zo te plaatsen als hij is bedoeld, en niet anders. Ook dat is marketing.
Winfried
Terwijl er wel bedrijven als DE cafe's, Coffee company en Bagles and Beans gigantisch aan het oprukken zijn...
Ik hecht weinig waarde aan marketing onderzoeken, tenzij het gaat om marktverkenning, marktaandeel en ontwikkelingen binnen de markt.
Het voorspellings karakter ligt dicht in de buurt van statistiek, hoe groot is je tolereerbare standaard afwijking, je betrouwbaarheid, etc etc
Zo zijn er zat andere bedrijven die marketing technisch niet zouden kunnen bestaan.
My 2 cents.
Sebastian
P.S. ben benieuwd of deze door de moderatie heen komt :D