De duistere kant van organisaties

Cover stories

Teams die vastgelopen zijn, vetes tussen afdelingen die voortwoekeren, leidinggevenden die blijven klagen over passieve medewerkers: Niemand wil het en toch gebeurt het. Het betreft situaties met zichzelf in stand houdende ‘loops’, waarbij oorzaak en gevolg niet meer te onderscheiden zijn. Deze taaie  vraagstukken kennen een eigen dynamiek.

Welke factoren maken dat verkeerd gedrag ‘vanzelf’ steeds terug komt? En wat doe je eraan?

  • Casus deel 1. Stagnerende teamontwikkeling
  • Casus deel 2. De processen drukken het team weg
  • Onveranderbaarheid en ‘vanzelfgedrag’
  • Omgaan met ‘vanzelfgedrag’: voorbeelden
  • Wie verandering wil, moet omgaan met onveranderbaarheid

Casus, deel 1. Beschrijving: stagnerende teamontwikkeling

De ontwikkeling van het MT van een middelgrote gemeente als team stagneerde. Het ...

esther veldhuijzen van zanten
Lid sinds 2019
dag jan den hollander,

Een mooi stuk, deskundig en reëel!

groeten,
esther veldhuijzen van zanten
ana paula van son
Prachtig artikel
Groet, Ana Paula
Marion Tuik
Sinds 25 jaar ben ik werkzaam bij de Belastingdienst. In die jaren heb ik diverse functies op HBO nivo vervuld. Binnen onze organisatie heb ik fiscaal inhoudelijke opleidingen op dat nivo gevolgd. Daarnaast heb ik vanuit persoonlijke interesse een vierjarige opleiding tot counselor op HBO nivo gevolgd.

Op dit moment ben ik sinds enkele weken bezig als teamleider. Ik geniet ervan! De dynamiek, de gestelde taken, het inspireren van mijn team. Ongetwijfeld zullen er momenten gaan komen waarvan ik denk 'mijn hemel, waar ben ik aan begonnen', maar ook naar die momenten kijk ik in vetrouwen uit.

Mijn vraag:
Graag zou ik me willen verdiepen in de groepsdynamischeprocessen binnen groepen en oranisaties. Waarin ook de rol van het individu vanzelfsprekend mijn belangstelling heeft. Het artikel 'De duistere kant van organisaties', heeft mijn interesse in die onderwerpen weer maar eens bevestigd. Wat voor opleiding of deelopleiding, al dan niet universitair, kunt u me aanbevelen?

Ik kiijk uit naar uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Marion Tuik
Mauritz.A.Noppe
Managen blijf in de kern ' hanteren met effect ' maar de angel in het proces schuilt in de regie van competenties en conflicten. De actuele personeelsevaluatie mist meestal de essentiële bedoeling, nl de volgende dag beter, doelmatiger en plezieriger samen te werken.
Collectief onvermogen of ingeslepen weerstanden doemen ongemerkt op, daar weten we meestal niet goed raad mee. Maar wat omvat een goed, bevrijdend en verhelderend beoordelingsgesprek ? Moeten we niet meer aandacht genereren voor de componenten van een betere bedrijfscultuur: transparantie, aandacht, integriteit, betrokkenheid ??
Een heel inspirerend artikel van dhr Jan den Hollander !!
Jan den Hollander
Auteur
Beste Marion Tuik.

Uw mail geeft me wel enigszins een beeld van uw vraag, maar dan nog kan ik er meerdere kanten mee op.
Als het u gaat om het beter omgaan met groepen zoals uw eigen team kan een gewone training groepsdynamica al voldoen. Ik weet het niet zeker, maar ik neem aan dat alle grote opleidingsbureaus en meerdere kleinere daartoe mogelijkheden bieden..
Als u meer zicht / grip op groepsdynamische processen wilt krijgen, waarbij die vanuit een optiek van systeemdenken wordt neergezet zou ik denken aan een instituut als het IOD (www.iod.nl)
Als u hetzelfde wilt vanuit een nog weer duidelijker systeemdynamische benadering - de benadering in het artikel - is wellicht het traject 'Systeemdynamiek en organisatie' voor u interessant een nieuw traject van Parcifal (www.parci.nl) . Zowel meer intuitief gevoelsmatig als meer rationeel conceptueel wordt daar de dynamiek van systemen toegankelijk gemaakt voor begrijpen en actie. Ik ben daar - zij het beperkt - zelf ook bij betrokken met name voor die rationeel conceptuele insteek. Verder wordt er veel gewerkt mer organisatie- en familieopstellingen met daarnaast andere methoden om de individuele positionerng in dat alles body te geven.Toevallig is daarvoor binnenkort een kennismakingsbijeenkomst (15 april).
Een en ander verschilt uiteraard nogal qua benodigde tijd en kosten, maar kenmerk is wel dat het steeds om meer dan cognitieve cusussen gaat: het rainingsaspect zit er overal bij Wat er aan unversiteiten en (post) hbo instellingen beschikbaar is, weet ik niet. Dat zal dan wel allemaal veel minder praktisch en meer cognitief zijn.
Ik hoop u enigszins geholpen te hebben

Met vriendelijke groet

Jan den Hollander
Ir. Jan G.M. van der Zanden
Lid sinds 2019
Uit de reacties blijkt m.i. dat de pointe niet is begrepen. Het gaat niet zo zeer om het veranderen van de groepsdynamiek. Maar het gaat om het veranderen van de spelregels van boven af, dus vanaf het politieke niveau. Als vandaaruit consequenter gestuurd wordt op resultaten, zal de groepsdynamiek, daardoor gedwongen, meeveranderen. En nooit andersom!

Lees het boek "The Unwritten Rules of the Game", Peter Scott-Morgan, als je de geschetste problemen werkelijk wilt oplossen.
Motto: change the rules!

Als je veel adviesomzet wilt maken, moet je vooral doorgaan met groepsdynamische trainingen......
Jan den Hollander
Auteur
Beste Jan van der Zanden

Laat ik maar beginnen met je laatste regel, daar ben ik het hartgrondug mee eens. Domweg doorgaan met proberen de (groeps)dynamiek te veranderen, waar gebleken is dat die hardnekkig is zonder na te gaan of er geen achterliggende factoren zijn, die deze dynamiek steeds weer in beweging zetten is een merkwaardige manier van geld verdienen.
Als het mogelijk is die achterliggende factoren te veranderen - jouw idee over changing the rules - is dat uiteraard wat er moet gebeuren. Mijn artikel gaat echter over situaties waar het veranderen van die achterliggende factoren niet (altijd) mogelijk is en soms niet eens wenselijk.
Als je wilt veranderen moet je dan om kunnen gaan met het onveranderbare. In je veranderaanpak zul je de negatieve werking van desbetreffende factor moeten compenseren.

Jan den Hollander

Meer over Verwaarlozing en organisatierot