Wisseling van de wacht bij PostNL

PostNL maakt vandaag bekend dat Herna Verhagen heeft besloten om op 15 april 2025 terug te treden als CEO. Zij zal die dag haar verantwoordelijkheden en werkzaamheden formeel overdragen aan Pim Berendsen, de huidige CFO. PostNL kiest hiermee voor stabiliteit en continuïteit van zijn strategie gericht op een toonaangevende dienstverlening bij e-commerce en post en het leveren van een onderscheidende klantervaring. Toch is er werk aan de winkel.

Verlies in derde kwartaal door post

Vandaag kwamen ook de resultaten over het derde kwartaal. Onder aan de streep een verlies van 19 miljoen. Volgens PostNL kwam dat door de verliezen op de post. Herna Verhagen, CEO of PostNL zegt over de resultaten: "De urgente noodzaak om het huidige onhoudbare bedrijfsmodel bij Mail in Nederland te transformeren blijkt duidelijk uit het verlies van € 19 miljoen over de eerste negen maanden van 2024, € 15 miljoen lager dan vorig jaar. Onderliggende trends zoals de volumedaling, de verschuiving naar niet-24-uurs post en stijgende kosten blijven aanhouden. Daarom zijn aanpassingen in de universele postdienstverlening (UPD) en een financiële bijdrage noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de wettelijke plicht van de UPD niet verlieslatend is".

Lichtpuntjes bij pakket

PostNL ziet een positieve resultaatontwikkeling bij Pakketten. Bij Pakketten neemt de volumegroei verder toe en beweegt richting onze groeiprognose voor het hele jaar. De binnenlandse volumes waren 1% hoger, bij een min of meer stabiel marktaandeel. De volumes van internationale klanten bleven stevig groeien. De verschuiving in de mix is iets gunstiger dan vorig kwartaal en we voorzien een verdere verbetering hiervan. Het resultaat is, voor het eerst dit jaar, verbeterd tegenover vorig jaar, mede dankzij een sterke septembermaand na zwakke zomermaanden.

PostNL zegt klaar te zijn voor het piekseizoen en werken er hard aan om de optimale balans te vinden tussen volume, waarde en capaciteit. De efficiëntieverbeteringen, zoals initiatieven om de ophaal- en vervoersdiensten te optimaliseren en bezorgopties te rationaliseren, winnen momentum. Samen met verdere strikte kostenbeheersing en geholpen door een snellere volumegroei gaan deze maatregelen bijdragen aan het resultaat, zegt PostNL. 

Is optimisme terecht?

De prognose die PostNL vandaag afgaf voor dit jaar is een lager resultaat dan vorig jaar: een bedrijfsresultaat (ebit) van €80 mln. Dat is aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van €80 mln tot €110 mln. In 2023 boekte PostNL nog een bedrijfsresultaat van €92 mln. Beursanalisten hadden op betere resultaten gerekend; PostNL verloor vanochtend 2 procent van de koers. FD was eerder al kritisch: "De tijd zal het leren, maar het heeft er alle schijn van dat PostNL met zijn prognose opnieuw in de fout gaat. De doelen die het stelt voor het vierde kwartaal zijn te ambitieus". In de afgelopen 4 jaar is 2 mrd beurswaarde verdampt.

Zelf ben ik benieuwd waar het optimisme van PostNL vandaan komt; de resultaten in het 3e kwartaal waren slecht. PostNL is jaar-na-jaar met winstwaarschuwingen gekomen. FD was eerder al kritisch: "De tijd zal het leren, maar het heeft er alle schijn van dat PostNL met zijn prognose opnieuw in de fout gaat. De doelen die het stelt voor het vierde kwartaal zijn te ambitieus". In de afgelopen 4 jaar is 2 mrd beurswaarde verdampt.Collega pakketbezorgers zijn voorzichtig met hun prognoses.

De toekomstige CEO Pim Berendsen staat voor een grote uitdaging. De vraag is of de aanpak van PostNL voldoende onderscheidend is om echt 'klantwaarde' te realiseren. Een meer van hetzelfde 'operational excellence'-benadering vergt veel meer schaal dan PostNL als kleine Europese speler nu heeft. Een echte toekomstvisie mist (nog steeds). Bedrijven in de pakketsector moeten onderscheidende service gaan bieden. En dat baart mij wat PostNL betreft zorgen: de oplossing wordt nu vooral gezocht in kostenverlaging door mensen te ontslaan en nóg goedkoper te gaan werken. PostNL gaat concurreren op prijs terwijl ze ook zouden kunnen kiezen voor kwaliteit of innovatie (en diversificatie).

Walther Ploos van Amstel

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO