Welke transportmanager zou niet graag meekijken over de schouders van de chauffeur? Hoe gaat hij om met zijn truck? Wat is zijn brandstofgebruik? Het kan vandaag allemaal met boordcomputers en fleetmanagementsystemen. Maar wat vinden we ervan als straks verzekeraar TVM of de overheid ook over die schouder wil meekijken?
TomTom Business Solutions gaat samenwerken met de Britse verzekeraar Motaquote. TomTom wil inzicht geven in het rijgedrag van polishouders via zijn navigatietools, waarna de premie wordt berekend. Bestuurders die een Fair Pay-autoverzekering afsluiten bij Motaquote en voor 300 pond een TomTom Pro 3100 aanschaffen, kunnen deelnemen. Het navigatiesysteem houdt het rijgedrag van de chauffeur in de gaten. Via een puntensysteem kan de bestuurder korting krijgen op zijn polis bij Motaquote.
TomTom verzamelt voor de verzekeraar diverse gegevens. Zo worden de gereden kilometers geteld, terwijl de Pro 3100 ook bepaalde 'events' vastlegt zoals hard remmen of een forse ruk aan het stuur. Verder logt het systeem of de bestuurder overdag of in het donker rijdt. De chauffeur krijgt ook een beoordeling over zijn rijgedrag via de active driver feedback-functie.
TomTom claimt dat het verzamelen van dergelijke statistieken een eerlijkere methode is om de verzekeringspremie vast te stellen. Normaliter wordt deze gebaseerd op statistieken als leeftijd, voertuigtype en postcode. Ook stelt TomTom dat het gezien de privacy volledig voldoet aan de wet- en regelgeving, mede omdat de chauffeur er zelf voor kiest om een dergelijke polis aan te gaan en de pnd in zijn auto te installeren.
Ik ben benieuwd wanneer bijvoorbeeld transportverzekeraar TVM en de overheid de TomTom aan boord verplicht stellen.
Bron: Tweakers
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO