Ik ben consument. Mijn persoonlijke gegevens zijn bij webwinkels niet meer veilig. Ik vertrouw al die mensen die zeggen dat het dan nu wel goed komt gewoon niet meer. Beter hang- en sluitwerk? Er zijn in Nederland 75.000 woninginbraken per jaar ondanks al dan hang- en sluitwerk.
Walther Ploos van Amstel blogt erover op Twinklemagazine:
Digitale inbraak
KPN heeft het steeds eufemistisch over een 'digitale inbraak'. Maar, mijn verzekeraar vergoedt ook niets als ik de voordeur wijd open laat staan. Of, maak ik hier een denkfout?
Thuiswinkel Baby-Dump deed een complete data-dump. De woordvoerder van Thuiswinkel.org staat opnieuw, met schaamrood op de kaken, op alle zenders uit te leggen dat dit niet had mogen gebeuren.
De bedrijven die diensten op het web aanbieden hebben echt hun eigen verantwoordelijkheid.
Verantwoordelijkheid
Het Thuiswinkel Waarborg kan helaas nooit een garantie tegen hackers zijn. De organisatie voor webwinkeliers verwacht van hun leden een maximale inspanningsverplichting om te zorgen voor veilig transport, veilige verwerking en opslag van persoonsgegevens. In inspanningsverplichtingen geloof ik niet. Het moet echt fundamenteel anders en consumentvriendelijker. De oplossing is openID. Dat biedt wel veiligheid en comfort. Maar, dan moet je die openID veilig maken.
Bestelongemak
Nu wij thuis hyperwebshoppen stoort het met steeds vaker dat er geen openID is. Een eenvoudige, en veilige, voordeursleutel voor alle webwinkels. Je moet nu eindeloos in- en uitloggen, je gegevens bijwerken, je afleverinformatie invoeren en even zoveel keer betalen. Je bent uren bezig voordat je alles hebt besteld.
Er hangt een whiteboard in de keuken met alle gebruikersnamen en wachtwoorden. Dit is alles behalve comfort en al helemaal niet veilig. Op hoeveel voordeuren is dan wel niet beter hang- en sluitwerk nodig? Dan blijf je dweilen met kraan open.
En, elke order wordt keurig bevestigd. Die bevestigingen hangen ook allemaal op het whiteboard. Om de ordervoortgang te volgen moet je ook weer eindeloos inloggen en zoeken. Waarom kan ik al die informatie niet op een overzichtelijk schema krijgen? Wat hebben we waar besteld, wat is de ordervoortgang en wat is de financiële informatie?
Tenslotte wil ik af van de stapels nieuwsbrieven van alle webwinkels waar ik ooit eens iets heb besteld. Als ik wat zoek, dan vind ik u echt wel.
OpenID
OpenID is één online identiteit die voor meerdere websites gebruikt kan worden. OpenID koppelt nu nog vooral social media profielen aan websites waar de consument in kan loggen met openID. Zo worden naam en adresgegevens, leeftijd en andere informatie doorgegeven aan de website. Leuk bedacht, gemakkelijk, maar nog verre van veilig.
OpenID - ‘powered by Ideal’
Ik wil een openID met de veiligheid van de Zwitserse banken. Mijn bankrekeningnummer wordt mijn openID voordeursleutel. Hierachter zet iDeal, met veel gevoel voor privacy, mijn persoonlijke bestel- en afleverinformatie. Wat wint de webwinkel erbij? Een eenvoudiger, en gegarandeerd, betalingsverkeer. Ze mogen mijn idee morgen zo invoeren.
De thuiswinkel organisatie moet niet inzetten op enkel beter hang- en sluitwerk, maar op het verminderen van het aantal onnodig openstaande voordeuren bij webwinkels.
Walther Ploos van Amstel.
Lees meer columns van Walther Ploos van Amstel over webwinkels.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO