Jakop Ahlbom Company lanceert een spannende primeur voor hun succesvolle voorstelling Horror. De volledige tour wordt elektrisch uitgevoerd. Met het oog op de emissievrije binnensteden, staat de theatersector voor de uitdaging om het transport te verduurzamen. Daarom bundelt het gezelschap de krachten met Pieter Smit Groep, de grootste logistiek dienstverlener in de Europese live-sector. Een belangrijke stap richting toekomstbestendig touren.
Samen met het het innovatieprogramma van Topsector Logistiek en onderzoeksbureau Districon is dit voorbereid. De opgedane kennis wordt gedeeld met de podiumsector en de logistieke sector.
Slim opladen naast het podium
Ook de theaters spelen een cruciale rol in deze pilot door een oplossing te bieden voor een van de grootste uitdagingen: het opladen van de batterijen in de vachtwagen. Overdag, wanneer het theater nauwelijks stroom verbruikt, kan de vrachtwagen via een kabel vanaf het podium worden opgeladen. ’s Avonds, tijdens de voorstelling, wordt diezelfde stroomaansluiting gebruikt voor licht en geluid. Dit efficiënte stroomgebruik voorkomt netcongestie en maakt opladen mogelijk zonder extra belasting van het elektriciteitsnet.
Theater als innovatielab
Jakop Ahlbom Company streeft ernaar om tegen het einde van het komende kunstenplan (dat is in 2028) circulair en klimaatpositief te zijn. Transport is een van de grootste bronnen van uitstoot, en met de invoering van zero-emissiezones is dit het ideale moment om een concrete oplossing te testen.
Daan Stigter, duurzaamheidsmanager bij Jakop Ahlbom Company, zegt : “In het theater zijn we gewend om telkens iets nieuws op het podium te doen en nu zetten we die kracht in voor innovatie van de hele transportsector.” Lykle Hemminga, Country Manager Pieter Smit Nederland, vult aan: “We zijn trots om samen met Jakop Ahlbom dit avontuur aan te gaan en onze voortrekkersrol te kunnen nemen in het elektrisch touren van theaterproducties. Met deze eerste stap onderzoeken we samen de voor- en nadelen van deze manier van touren zodat we ons op tijd kunnen voorbereiden op de toekomst".
Bron: Jakop Ahlbom Company
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO