DHL heeft onlangs een nieuwe pakketautomaat geïnstalleerd in Alkmaar, waarmee de capaciteit in de kluizen van DHL is uitgebreid tot ruim 100.000 pakketten. In Nederland leveren de pakketbezorgers dagelijks ruim 1 mln pakketten aan consumenten en zakelijke klanten. DHL claimt een marktaandeel van 43 procent in de Nederlandse pakketmarkt.
De automaten zijn strategisch geplaatst op makkelijk toegankelijke locaties zoals winkelcentra, bouw- en supermarkten, tankstations en sportclubs. Iedere week komen er tien nieuwe automaten bij, wat betekent dat er tegen het einde van het jaar meer dan duizend gele DHL pakketautomaten beschikbaar zijn.
Verdubbeling in gebruik bij DHL ontvangers
Het gebruik van pakketautomaten als alternatief voor levering op het thuisadres is in een jaar tijd verdubbeld. Verzenders kunnen nu op ieder gewenst tijdstip hun pakketten of enveloppen in de automaat plaatsen. Bovendien kan de pakketautomaat als standaard bezorgoptie worden ingesteld in de Mijn DHL-app, die inmiddels 5 miljoen keer is gedownload. Hoewel de pakketautomaten vooral worden gebruikt voor het ontvangen van pakjes, gebruikt een op de vijf consumenten de automaten ook voor het verzenden en retourneren van pakketten.
Modulair en flexibel
De kluisjes in de pakketautomaten variëren in grootte, van groot tot klein, wat zorgt voor een efficiënte benutting van de ruimte. Naast pakketten kunnen ook enveloppen worden verzonden via deze automaten. Samen met de pakketpunten in winkels vormen de pakketautomaten een netwerk van meer dan 4.500 DHL ServicePoints, waar zendingen kunnen worden afgehaald en verzonden.
“De gemiddelde pakketautomaat heeft 90 vakjes en de grootste telt er meer dan 300,” zegt Pieter de Vree, director retail en verantwoordelijk voor alle DHL ServicePoints. “De uiteindelijke grootte wordt bepaald door de beschikbare ruimte en de behoefte. Onze pakketautomaten zijn modulair opbouwbaar en kunnen meegroeien met de vraag. We plaatsen ze op plekken waar mensen vaak en makkelijk komen, zodat je het afhalen van je pakje combineert met andere activiteiten in de buurt.”
De gemiddelde tijd dat een pakket in een kluisje ligt is minder dan 24 uur. “Dat kan nog beter,” zegt de Vree. “In de notificaties sporen we ontvangers aan om snel af te halen. Dan kan er weer een nieuw pakje in. Dat werkt ook in het voordeel van de exploitant van de ruimte waar de pakketautomaat staat; die heeft dan meer traffic en voor sportclubs betekent het extra inkomsten voor hun clubkas.”
Met de voortdurende uitbreiding en verbetering van het netwerk van pakketautomaten biedt DHL een steeds efficiëntere en handigere oplossing voor zowel het ontvangen als het verzenden van pakketten. Deze groeiende infrastructuur helpt om aan de toenemende vraag van consumenten te voldoen, en maakt het eenvoudiger dan ooit om pakketten op te halen en te verzenden op momenten die hen het beste uitkomen.
Lees ook: Afhaalpunten en pakketkluizen voor pakjes? Dat is geen oplossing
Bron: DHL
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO