Creeer draagvlak met goede interne communicatie

Mensen maken of kraken een organisatie waarvoor zij werken. Ze zijn niet alleen het gezicht van een organisatie, maar ook het hart en de ziel. De wijze waarop ze tegen hun rol binnen de organisatie aankijken is cruciaal. Interne communicatie is één van de middelen die dit beeld kunnen sturen én veranderen. Goede interne communicatie draagt bijvoorbeeld bij aan het imago van een organisatie. Medewerkers worden steeds mondiger en hebben meer behoefte aan informatie.

Medewerkers worden een steeds belangrijker deel van het eindproduct of dienst. De dienstverlenende sector is de grootste sector, maar ook bij producten gaat het steeds meer om de service die erbij wordt geleverd. Organisaties kunnen steeds minder goed concurreren op het product alleen en moeten het hebben van toegevoegde waarde ...

Antoon Duijnker
Interne communicatie als draagvlak-versterker is een goed middel. Maar welke vorm kies je daar voor. Steeds vaker wordt gegrepen naar het intranet (dan kan iedereen het lezen!) of wordt verwezen naar verslagen (ook al te vinden op intranet ... na hoe lang zoeken?). Dát middel in handen van het management wordt te vaak en te eenvouding ingezet en vervolgens naar de afdeling 'communicatie' gedelegeerd. Wat echter door de medewerkers het meest gewaardeerd wordt is het persoonlijke contact. De 'leidinggevende' die het zelf komt vertellen. Menselijk contact, waarbij het bericht op maat kan worden voorgelegd én waarbij vervolgvragen ook gelijk gesteld kunnen worden. Dan weet je als manager ook precies waar de werkelijke vragen zitten en die liggen vaak heel dicht bij het werk en het (vaak korte termijn perspectief) van de (operationeel georiënteerde) medewerker. What's in it for me speelt daarbij vaak een grote rol. Een tweede instrument is het aloude werkoverleg. Schets daar het perspectief op langere termijn. Waar koersen we heen! Tijdens zo'n overleg stellen verschillende collega's verschillende vragen, waardoor een ogenschijnlijk grote tijdsinvestering teruggewonnen wordt in de duidelijkheid die 'hier en nu' ontstaat voor een groot collectief. Er is dan veel minder tijd, achteraf, nodig in de wandelgangen.
Antoon Duijnker - Gemeente Amsterdam/Westerpark
Frank Reef
Antoon slaat de spijker op zijn kop naar mijn beleving door aandacht besteden aan het belang en vooral de impact van face-to-face communicatie. Daarmee raak je direct aan het probleem dat de interne communicatie als centrale stafafdeling communicatie. Veel verder van de werkvloer kun je wellicht niet komen, hoe empatisch communicatie professionals ook mogen zijn. De boodschap komt voor het gevoel dan toch vaak 'van boven'.

Het belang van het ontwikkelen van goede communicatie competenties bij (lijn-)managers is naar mijn idee dus belangrijk. Interne communicatie bestaat eigenlijk uit het faciliteren van de stroom van informatie en dat is uiteraard geen eenrichtingsverkeer. Daarbij is er een belangrijke rol voor de communicatiefunctie wat betreft sturing, begeleiding en het aanreiken van tools. Maar het belang van directe leidinggevenden, die veelvuldig persoonlijk contact met medewerkers hebben, is evident.
Lijnmanagers zijn feitelijk een onderdeel van je communicatiemix als communicatiemanager in de vorm van zender. Ook de bottom-up communicatie naar de communicatiemanager is van belang.
Lous
Ik ben afgestudeerd in Interne Communicatie. Wat dit artikel weergeeft is de basis van Interne Communicatie. Eigenlijk is het gek dat dit stuk geschreven moet worden. Iedere manager hoort dit te weten. Helaas wordt het vaak onderschat. 'Even mededelen' wordt vaak al als communicatie gezien. Een afdelingsoverleg is het eerste wat sneuvelt wegens tijdgebrek. Ook medewerkerstevredenheid wordt niet altijd serieus genomen. Terwijl dit leidt tot betrokkenheid, wat weer leidt tot een betere motivatie.
Helaas moet ik in adviesplannen een management hier nog regelmatig op wijzen.
Ronn
Aansluitend aan bij wat Antoon schrijft en Lous ook aanstipt.
Naar mijn mening wordt interne communicatie te vaak te eng opgevat, namelijk als interne informatievoorziening.
Interne communicatie via Intranet is daar inderdaad het grootste voorbeeld (en vaak de grootste misser) van.
"Zoek het maar op de website", is niet communiceren, maar is een mededeling doen.
En toch is vaak een eenvoudige nieuwsbrief, ook al is dat eenrichtingsverkeer al een wondermiddel om wat meer in een lijn te zitten. Maar dar wel een nieuwsbrief die men krijgt/ontvangt. Niet een die na 7 muisklikken pas te vinden is!

De door Antoon gewenste betrokkenheid ontstaat inderdaad alleen/optimaal bij een goed twee-richtingverkeer, bij dialoog en discussie, bijvoorbeeld in werkoverleg, maar zeker ook op de gang, in de kantine.

Communicatie zou een kerncompetentie op elk niveau, bij elke medewerker of leidinggevende.
Voldoende aandacht daarvoor betekent tijdwinst, efficiency, betrokkenheid, plezier!

vriendelijke groet,
Ronn van Etten
Van Zelf Advies
www.vanzelfadvies.nl