Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Antoon Duijnker - Gemeente Amsterdam/Westerpark
Het belang van het ontwikkelen van goede communicatie competenties bij (lijn-)managers is naar mijn idee dus belangrijk. Interne communicatie bestaat eigenlijk uit het faciliteren van de stroom van informatie en dat is uiteraard geen eenrichtingsverkeer. Daarbij is er een belangrijke rol voor de communicatiefunctie wat betreft sturing, begeleiding en het aanreiken van tools. Maar het belang van directe leidinggevenden, die veelvuldig persoonlijk contact met medewerkers hebben, is evident.
Lijnmanagers zijn feitelijk een onderdeel van je communicatiemix als communicatiemanager in de vorm van zender. Ook de bottom-up communicatie naar de communicatiemanager is van belang.
Helaas moet ik in adviesplannen een management hier nog regelmatig op wijzen.
Naar mijn mening wordt interne communicatie te vaak te eng opgevat, namelijk als interne informatievoorziening.
Interne communicatie via Intranet is daar inderdaad het grootste voorbeeld (en vaak de grootste misser) van.
"Zoek het maar op de website", is niet communiceren, maar is een mededeling doen.
En toch is vaak een eenvoudige nieuwsbrief, ook al is dat eenrichtingsverkeer al een wondermiddel om wat meer in een lijn te zitten. Maar dar wel een nieuwsbrief die men krijgt/ontvangt. Niet een die na 7 muisklikken pas te vinden is!
De door Antoon gewenste betrokkenheid ontstaat inderdaad alleen/optimaal bij een goed twee-richtingverkeer, bij dialoog en discussie, bijvoorbeeld in werkoverleg, maar zeker ook op de gang, in de kantine.
Communicatie zou een kerncompetentie op elk niveau, bij elke medewerker of leidinggevende.
Voldoende aandacht daarvoor betekent tijdwinst, efficiency, betrokkenheid, plezier!
vriendelijke groet,
Ronn van Etten
Van Zelf Advies
www.vanzelfadvies.nl