Voor basisscholen is vernieuwen een probleem

Elke directeur van een basisschool in Nederland vraagt zich af op welke punten het onderwijs op zijn school te verbeteren is. De goede onder hen leggen publiekelijk deze vraag voor aan hun teams. Het past bij een directeur om vervolgens de regie op zich te nemen. Hij gaat vertellen wat hij in zijn school ziet. Hij vraagt zijn mensen hetzelfde te doen. Vervolgens geeft hij aan wat hem bevalt en wat hem niet bevalt in het licht van de doelstellingen van zijn school. Hij moedigt iedereen aan zich ook hierover uit te spreken. Tegenspraak stelt hij op prijs. Sterker, hij moet het juist daarvan hebben om zo zoveel mogelijk en het liefst zoveel mogelijk verschillende percepties te weten te komen om een goed plan te maken dat indrukwekkend genoeg is om voorop en vooruit te (mogen) lopen.

Een niet-...

Ingeborg
Het bovenstaande artikel geeft (weliswaar kort door de bocht) het probleem, danwel de situatie weer van en willekeurige school met een 'familiecultuur'. Het artikel geeft daarbij echter geen enkele behoorlijke richtlijn om met een schoolteam naar een professionele cultuur te groeien. Dat dit wel mogelijk moet zijn/kan zijn zou hierbij een welkome toevoeging zijn. ook schooldirecteuren willen werken met succesvolle teams!
Norman Dragt
Op welk gebied wenst dhr. Oskam vernieuwing?
Op het gebied van de organisatie schijnt volgens hem het meeste te winnen zijn. Nieuwe lesvormen, ander studie materiaal, nieuwe didactische methoden schijnen minder belangrijk te zijn.

Net als in iedere familie of andere professionele organisatie, denken de meeste leden eerst aan hun eigen positie en werk. Daar worden zij uiteindelijk op afgerekend.
Maar een school heeft het meeste leersucces met veel lestijd. Dat betekent als directeur zorgen voor rust, orde en structuur. En door dit voorbeeld te geven kunnen en zullen docenten deze onderwijs elementen ook gaan bieden. Waardoor ze weer meer succes als school hebben.

Meer over Onderwijs