Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Restaurant in Vogelenzang
Babymelk warmen svp? Nee meneer, dat doen we niet. Glas warme melk kan wèl? Jawel. Melk weggooien en DEZE opwarmen voor hetzelfde geld? Stilte . . . Ja hoor.
C1000
8 pakken frisdrank. Nu van X voor een appel en een Y. Maar waar láát ik in Godesnaam 8 pakken frisdrank?
Uitsmijter ham/kaas (ergens)
Ham? Ja! Kaas? Uiteraard. Ham ÈN kaas? Nee.
Doe dan maar één ham en één kaas op één bord. Opgelost!
Ziggo: vervangend modem
Mijn modem vertoont al een tijd kuren. Kan er een monteur komen? Ja. Kan die meteen het NIEUWE model modem installeren? Nee. Ook niet als ik gewoon betaal? Nee. Kan ik een reserve modem kopen? Nee! Dus ik moet gewoon met de narigheid leren leven. Ja, helaas meneer.
Leesbrilletjes (V&D)
Nee, meneer, alleen per DRIE. OK, kunt u ze apart inpakken svp? Het zijn n.l. cadeautjes.
Albert Heijn
Bonuskaart, meneer?
Nee, ik ben ertegen. Neem die van mij maar, hoor ik achter me. Nee, ik ben er tegen.
Wilt u geen korting? Nee!
Multivlaai
Het meisje staat te stuntelen. “Eerste dag” zegt de uitbater verduidelijkend. Hoe moeilijk kan het zijn om van 42 vlaaien de prijs en de plaats te weten met een fotoprijslijst in de hand?
Gewoon naar huis sturen op de eerste dag en melden als ze em uit het hoofd kent. Tip: als dat langer dan een week duurt, niet aannemen.
Kroeg
Jenever in een ijskoud glas uit de ijskast. Nee, krijg ik maagkramp van. Kan ie even onder de kraan? Nou, voor deze ene zeer bijzonder uitzonderlijke keer bij Gods gratie dan. Géén gewoonte van maken, hoor.
En zo kan ik nog úúúúúúren doorgaan. Hoe was het ook alweer: DETAILhandel toch?
Heren detaillisten, kijk nou eens naar wat klanten willen. En word een beetje crea. Kabeltjes met 50% korting in de uitverkoop? Nu 2 maal méér kabel voor hetzelfde geld klinkt toch véél beter. Of niet?
Jos Steynebrugh