Verspil geen tijd aan fouten en conflicten

Actueel

Fouten en conflicten zorgen voor verspilling en vertraging en op lange termijn tasten ze het klantenvertrouwen en de reputatie van een bedrijf aan. Liefst 17 percent is meer dan vier uur per week kwijt aan dergelijke onproductieve activiteiten. Menselijke fouten in dijken en het oplossen van conflicten, zorgt voor een beter gebruik van tijd, middelen en materialen. Het komt de personeelstevredenheid en uiteindelijk ook de concurrentiepositie van een bedrijf ten goede.

Het komt erop aan inzicht te verwerven in de basisoorzaken en een proactieve aanpak te lanceren. Grote en dure ingrepen zijn in de meeste gevallen niet nodig. Het gaat meer om het scherpstellen van bestaande werkpraktijken. Een conflict via een bemiddelaar oplossen, voorkomt veel ellende. De vijf fasen van mediation.

Neutra...

L.L. Sonneveld
Lid sinds 2019
In mijn beleving is mediation een relatief zwaar middel en vaak niet echt duurzaam voor het effectief omgaan met conflicten.

Globaal onderscheiden we taakinhoudelijke conflicten over werkzaamheden, aansturing en budgetten en sociaal-emotionele conflicten over de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Hierbij spelen normen, waarden, omgangsvormen en botsende persoonlijkheden een belangrijke rol. Vaak lopen deze conflicten door elkaar en is de eerstaangewezen conflictoplosser, de leidinggevende, niet zelden partij. Dat maakt het lastig.

Overeenkomst bij alle conflicten die ik heb meegemaakt is dat de verbinding tussen partijen is verbroken. Het herstellen van die verbinding is de essentie van het werk. Dit betekent dat er behoefte is aan het faciliteren dat betrokkenen zich kunnen uitspreken en wérkelijk gehoord voelen. Dit betekent niet dat men het met elkaar eens hoeft te zijn. Maar daar ontstaat wel ruimte voor. Dat is wezenlijk anders dan het wijzen op wederzijdse belangen, oplossingen inventariseren en die contractueel vastleggen.

Na het herstellen van de verbinding ontstaat een beter begrip van elkaars gedachten en gevoelens en inzicht in de onderliggende denkpatronen en waarden. Hierna ontstaat vaak spontaan ruimte voor oplossingen die tot dan toe niet voor mogelijk werden gehouden. Dit lukt meestal binnen 1 á 2 gesprekken van maximaal 2 uur.

Als methode hanteer ik het essential peacemaking model van Danaan Parry en Jerrilyn Brusseau.

Meer over Conflicthantering / Mediation