De oplossing moet van rechts komen

De term brainstormen is onverbrekelijk verbonden met het fenomeen creativiteit maar heeft van oorsprong net zoveel met creatief denken te maken als een loterij met liefdadigheid. Er is hooguit sprake van een indirect verband, een afgeleide van het hoofddoel winst maken.

De techniek van het brainstormen werd in de jaren ''30 bedacht door de Amerikaanse reclamepionier Osborn die een heel ander doel voor ogen had dan het bevorderen van de creativiteit door een groepje mensen kritiekloos ideeën te laten ventileren en associaties te verzinnen (hoe meer hoe beter), om pas achteraf in de brij te speuren naar iets geniaals. Zijn oogmerk was efficiënter te komen tot nieuwe ideevorming en daarvoor is brainstormen naar mijn mening nog altijd heel geschikt. Om de creativiteit te verbeteren is brainsto...

Sjaak Adriaanse
Een zeer lezenswaardig en interessant artikel! Een paar opmerkingen:

1. Oplossingen die in een bepaald probleemdomein volkomen nieuw zijn, zijn in een ander domein gesneden koek. Mensen erbij halen met ervaring in een totaal andere wereld dan die waar zich het probleem bevindt, kan dus ook de gewenste eureka-oplossing opleveren. Om op de kredietcrisis terug te komen: deze problemen worden een stuk gemakkelijker als we niet langer alles in euro's proberen uit te drukken. Dit klinkt in de normale economie misschien revolutionair, maar is niets bijzonders in de complementaire economie (economie met iets anders dan geld als betaalmiddel, zie http://complementaire-economie.startpagina.nl). Deze gedachtesprong leidt dan tot vrij eenvoudige oplossingen als 'belastingcertificaten', zie http://startpagina.paginablog.nl/startpagina/2008/10/Belastingcertificaten_helpen_Bos_uit_de_brand.html.

2. Het uitvoeren van 'neuroaerobics', gericht op een meer coöperatieve werkwijze (mijn parafrase), is een interessante benadering. Deze kan nog aangevuld worden met puur taal- en denkgerichte benaderingen, die ook op onbewust niveau hun werk kunnen doen. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat de mens alleen al door zijdelings denken aan geld minder tot samenwerken geneigd wordt. Zie 'Just Thinking About Money Can Turn the Mind Stingy' (http://www.nytimes.com/2006/11/21/health/psychology/21doug.html). Dit suggereert dat het onverstandig is om deelnemers aan een brainstormsessie vooraf de mogelijke financiële vruchten van een doorbraak voor te spiegelen.