Stel je voor dat je iemand ontmoet die letterlijk een masker draagt. In het meest gunstige geval ben je op een gekostumeerd feest, maar toch. Het heeft iets ongemakkelijks. Je ziet slechts ogen en je weet gewoon niet wie erachter dat masker schuilgaat. Het ongemak is er omdat het raakt aan iets heel essentieels, namelijk vertrouwen.
Er is een gebrek aan vertrouwen omdat je niet weet wie je nu eigenlijk voor je hebt en dat voelt ongemakkelijk. Toch zijn er veel leidinggevenden die er, al dan niet bewust, voor kiezen een masker te dragen. Om zich niet volledig te laten zien in hun kracht, en hun kwetsbaarheid. Het zijn de leidinggevenden die niet echt in verbinding met zichzelf zijn. Die ervoor kiezen bepaalde aspecten van zichzelf te verbergen.
Dé taak van een leider is richting te geven, d...
Dan zijn we het dus helemaal eens met elkaar.
Groet, Guus
Dank voor je reactie. Het blijft een uitdaging onder alle omstandigheden echt jezelf te blijven en zonder masker door het leven te gaan. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor leiders, hoewel ik van degenen die leiderschap ambiëren wel meer verwacht in dat opzicht. Tja, en een boek schrijven.....is moet bekennen, ik speel wel eens met de gedachte ;-)
het is inderdaad een mooi stuk. Geschreven vanuit de positieve insteek wat saamhorigheid, betrokkenheid en meesterschap doet met werknemers rondom de leider.
Voorbeeldgedrag is wel een van de belangrijkste peilers waar leiders wel eens moeite mee hebben. Vaak hebben leiders moeite om zelf leiding te ontvangen. Vooral als dat niet in lijn ligt met hun eigen visie kan dat zijn weerslag hebben op hun gedrag wat zich weer uit naar de werknemers. Dit is een punt wat helaas vaak onderbelicht is in trainingen.
Een ander punt is eerlijk zijn. Ook dit is een aandachtsgebied wat voor leiders weleens moeilijk is.
Je eigen leiderschap ondermijnen gebeurd vaak wanneer de leider weg kijkt bij problemen in plaats van deze aan te pakken. Daar is wel moed voor nodig maar ook in deze is nog veel winst te halen.
Als voorbeeld. Hoe ga je als leider om met een werknemer die taakcompetent is, goed bij de andere werknemers ligt maar de kantjes ervan af loopt met bv. Regelmatig bij klanten te laat komen, half werk afleveren etc.
Alles heeft de leider al in het werk gesteld om hem " up to speed" te krijgen, maar de werknemer geloofd het wel.
Als in dit voorbeeld de leider niet het juiste doet, verliest hij ook het vertrouwen van de overige werknemers.
Het zou goed zijn als leiders ook hier meer in getraind zouden worden.
Het gaat om het totaal en ja, leiding geven ( en ontvangen) werkt alleen maar zonder masker.
Groeten, Jos??