Wil ik worden aangesproken? Mwa...

Onlangs gaf ik een aanspreeksessie. Het ging om een groep mensen in het onderwijs, maar ik geef ook regelmatig aanspreeksessies in het bedrijfsleven en dat verschilt minder van het onderwijs dan mensen wel eens denken. In de aanspreeksessie hadden we het onder andere over feedback ontvangen.

Mijn vraag was hoe de deelnemers feedback wilden ontvangen. Misschien moet de lezer hier even een pauze inlassen en voor zichzelf vaststellen hoe hij feedback acceptabel vindt. Mijn deelnemers gaven een paar dingen aan.

Men wil graag respectvol benaderd worden. Niet bot of arrogant. Niet vanuit machtsgedrag. En duidelijk. Geen eindeloze rij woorden, maar een paar heldere uitspraken. En men hoort kritiek liever wel dan niet.

Feedback  ontvangen is niet gemakkelijk, zo bleek weer eens. Vooral niet als iemand geïrriteerd iets zegt dat ook nog waar is. Een botte en agressieve toon vallen per definitie verkeerd. Ze hebben simpelweg geen effect.

Ook maakt het uit wie de feedback geeft. We dulden niet van iedereen feedback. Van mensen die ons aanstaan vinden we het prima. Maar van mensen met wie we minder hebben, accepteren we het niet.

Met zulke fenomenen houden organisaties niet veel rekening. Maar het is opnieuw een signaal dat je als manager goed moet nadenken over het team dat je selecteert. Je zult er naar moeten streven mensen bij elkaar te brengen die een zekere chemie hebben.

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO