Stel je voor: Iemand leidt een organisatie. Deze organisatie staat voor een belangrijke beslissing: ze moet een keuze maken of ze alleen verder gaat of gaat fuseren met de concurrent. Uit gegevens blijkt dat fusies in de branche in het verleden niet zo goed uitpakten. Toch heeft de beslisser een goed gevoel over de fusie. Hij kan dat niet beredeneren, maar zijn gevoel zegt hem dat hij voor de fusie moet kiezen. Hij besluit de data waarmee zijn mensen komen te negeren, en volgt zijn innerlijke stem. Wat zou jij doen als jij hem was? Voor je gevoel kiezen? En als je dat zou doen, behoor je dan tot de meerderheid of de minderheid van de mensen?
Ik zal eens wat feiten voor je op een rij zetten. Luister maar even mee.
-Een onderzoek van Cap Gemini onder 600 topmanagers leert ons dat 9 van de 10 managers data als een vierde productiefactor naast land, arbeid en kapitaal zijn gaan zien.
-Er zijn dan ook organisaties die hun toegang tot data zijn gaan perfectioneren en zij zagen hun bedrijfsperformance met 26% verbeteren.
-Het onderzoek stelt dat 2/3 van de organisaties volgens hun leiders datadriven zijn. Dit houdt in dat het verzamelen en analyseren van gegevens aan de basis staat van hun bedrijfsstrategie. Intuitieve leiders worden volgens dit onderzoek steeds zeldzamer.
-54% van de leiders staat afwijzend tegenover managementbesluiten gebaseerd op intuitie;
-65% vindt dat besluiten moeten worden gebaseerd op harde analytische informatie.
Een ander onderzoek, van NetApp, komt met meer data.
-Besluiten moeten steeds sneller worden genomen.
-45% van de besluitvormers beent dat tempo niet bij terwijl
-48% van de besluitvormers aangeeft dat de trage besluitvorming een negatieve impact heeft op de inkomsten.
-44% geeft aan dat ze zelfs klanten verloren hebben.
-In 76% van de gevallen komen beslissers te langzaam bij de gegevens die nodig zijn om snel een besluit te nemen om je bedrijfsprocessen te optimaliseren en concurrenten voor te blijven.
-Slechts 4% van de beslissers vindt intuitie belangrijker dan data.
-Toch geeft 74% van de ondervraagden aan dat ze strategische besluiten nemen zonder de juiste data te raadplegen. Dit komt doordat die gegevens moeilijk te vinden zijn.
-90% van de ondervraagden heeft daarom plannen om hun gegevens geschikter te maken en beter analyseerbaar.
Als je dit zo leest, krijg je het gevoel dat de CEO in ons voorbeeld van de fusie iets riskants doet en misschien wel een verkeerde beslissing neemt. Aan de andere kant geven veel mensen toe dat de juiste data vaak niet te vinden zijn. Als ze al te vinden zijn. Dus wat zou je doen?
Bert Overbeek is in te huren als trainer, personal coach en interim manager. Hij schreef een paar boeken. Dit artikel is een fragment uit zijn boek 'Het Flitsbrein'. Zijn nieuwe boek wordt op dit ogenblik geschreven. Meer info: www.pitchersupport.jimdo.com
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro