Is focussen eigenlijk wel handig? Prijs je jezelf dan niet uit de markt?

Even kwetsbaar tonen. In de huidige businesswereld moet dat toch kunnen, zou ik zeggen. Ik sta voor een keuze, als ik naar mijn omgeving moet luisteren. Ik ben er alleen nog niet uit. Dus heb ik graag raad van mijn Linkedin relaties. Feel free dus om te reageren. Het volgende is het geval. Mijn klanten benaderen mij al meer dan 10 jaar voor teambuilding, samenwerking, interim management, management development trajecten en verandermanagement. Ik heb altijd mooie trajecten kunnen doen, en voel mij een dankbaar mens.

Nu hoor ik in mijn netwerk het advies dat ik moet focussen op diversiteit. Daar vindt men mij onderscheidend in.  Immers: ik schreef er twee top 10 boeken over. En ik voel veel gedrevenheid en passie rondom dit onderwerp. Heb het idee dat xenofobie en racisme, maar ook discriminatie van homoseksualiteit en mensen die van sekse willen veranderen, de oorzaak is van heel veel ellende in de wereld. 

Mijn zakelijke visie is simpel: topprestaties leveren in een constructieve sfeer, waarin diversiteit ervoor zorgt dat ieders persoonlijke bijdrage maximaal tot zijn recht komt. Mijn kritiek op de gangbare diversiteitsbenaderingen is dat er teveel top-down wordt gedacht. Commissies, rapportages en andere insituties moeten diversiteit bevorderen, meestal in de top. Ik zie echter een diepere problematiek, die onder medewerkers en leidinggevenden voorkomt: de subtiele vormen van wij-zij denken en dus van discriminatie.

Deze subtiele vormen bepalen ons gedrag en ook onze mentaliteit. Wie diversiteit wil bevorderen zal daar iets aan moeten doen. Bottom-up. Mensen laten praten en met elkaar in gesprek brengen. De èchte blokkades aanpakken. Dus echte openheid scheppen, en het ook hebben over pijnlijke onderwerpen als racisme, zwarte piet, hoofddoeken, noem maar op. Ruimte maken om elkaars invalshoeken te begrijpen. Om de power die diversiteit in zich heeft te laten werken. En de huidige benaderingen schieten daar volgens mij tekort.

Mijn dilemma is: als ik mij focus op dit onderwerp, zouden klanten mij kunnen associeren met een politieke richting. Diversiteit wordt vaak geassocieerd met lijnkse hobbies. Ik vind het zelf een organisatorisch belang en denk er onder meer over dat je als organisatie beter gaat presteren in een betere sfeer; niet per se een links idee toch?

Nu aan jullie de vraag om advies: wat moet ik doen? Wel of niet focussen? Het voelt een beetje eng, vanwege het feit dat opdrachtgevers een verkeerd beeld zouden kunnen krijgen. (Heb niet zo’n behoefte aan goeroebabbels of betweterige adviezen of reclame; ik vraag het collega’s op basis van gelijkwaardigheid.) Graag een reactie dus.

Bert geldt inmiddels als een autoriteit op het gebied van diversiteit, maar is ook dol op zijn vak waarin hij wordt benaderd als trainer, management developemer, interim manager en team- en personal coach. Daarbij wordt hij happy van schrijven en lezingen. De interactie met mensen, om samen verder te komen, daar wordt hij blij. Elkaar versterken dus. Website: pitchersupport.jimdo.com 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Margriet Klomp
Lid sinds 2019
Bert, mijn belangrijkste vraag is, heb jij de behoefte om je te focussen? Zie jij het nut om (meer) te focussen op het onderwerp diversiteit binnen organisaties? Wat ik uit opmaak is dat jij je focust (2 top 10 boeken) op wat jij belangrijk vindt en wat in de maatschappij relevant is/behoefte aan is.
Het kader waarin jij diversiteit oppakt en neerzet is aan jou, hoe dat ontvangen wordt is aan de klant.
Soms is de valkuil dat wanneer je je teveel focust, je je eigen diversiteit verliest. Jij bent goed in diversiteit in jouw onderwerpen en aanpak, waarom méér focus?
Gerard
Bert, je schrijft dat diversiteit bevorderd wordt door een bottom-up-aanpak, mensen te laten praten en met elkaar in gesprek te brengen. Dat doe je toch nu ook al?
yvonne valkenburg
Lid sinds 2019
Hallo Bert, Volgens mij maakt je eigen oordeel over het thema "diversiteit" namelijk, dat het een linkse hobby is, het je moeilijk. Diversiteit is inmiddels een maatschappelijk thema geworden. Dus, laat los de gedachte dat je klanten je zullen gaan associëren met een linkse,politieke stroming! Ik hoorde op de radio laatst dat de politie enorm kamp met dit thema/probleem. Stel je voor dat je voor hen zou gaan werken dan neem je jouw jarenlange ervaringen mee ! Het is dus niet of/of: het is en/en! Succes.