Afstemming tussen MT-leden vaak een ramp

Afstemming en samenwerking zijn twee thema’s die momenteel weer erg veel aandacht vragen. Ik krijg er althans steeds bestellingen voor. Nu is onderlinge afstemming, bijvoorbeeld tussen twee managers, kennelijk moeilijk. In de waan van alledag lijkt de moderne leidinggevende achter de feiten aan te hollen als kinderen achter een vlieger. En dan ga je dingen vergeten. Afstemmen bijvoorbeeld...

Afstemming en samenwerking zijn twee thema’s die momenteel weer erg veel aandacht vragen. Ik krijg er althans steeds bestellingen voor. Nu is onderlinge afstemming, bijvoorbeeld tussen twee managers, kennelijk moeilijk. In de waan van alledag lijkt de moderne leidinggevende achter de feiten aan te hollen als kinderen achter een vlieger. En dan ga je dingen vergeten.
Afstemmen bijvoorbeeld. Je collega vertellen wat je hebt gedaan. Of wat je hebt vergeten te doen. Of wat zij moet doen. Of wat hij niet gedaan heeft en wel had moeten doen. Of afspraken maken. Hoe gaan we aansturen? Wat doen we als medewerkers op hun eigen houtje het beleid doorkruisen? Dat soort dingen.
Dat gebeurt dus vaak te gebrekkig. Hoe kan het ook anders? Kijk naar de agenda’s van de gemiddelde manager en je gaat sterretjes zien. Het aantal afspraken is enorm. Mensen hebben niet eens de tijd om af te stemmen. Ze zijn te druk met andere zaken. Langdradige MT-vergaderingen bijvoorbeeld.
Afstemming is niet gemakkelijk. Zeker niet in de wereld waarin managers alleen maar aan hun eigen toko, lees: target, denken. Het is voor een bedrijf beter wanneer drie managers samen hun target halen door samenwerking, dan dat er eentje voor persoonlijk succes gaat, en de andere twee het niet van de grond krijgen.
Wie doet er een leuke suggestie voor afstemming? 
 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Monique Schenk
Ik ben een grote fan van de Share Point Portal. Ik zie in deze tool een uitstekend middel om de samenwerking en afstemming tussen managers te realiseren. De managers van één bedrijf moeten samen een teamsite hebben. Hierop hebben zij hun gemeenschappelijke werkruimte (= een share). De startsite is een marketingtool. De managers bepalen hun doelgroepen en welke informatie zij deze doelgroepen willen geven. Alle benodigde koppelingen naar inter- en intranetsites, procedures en regelgevingen staan op deze bewuste teamsite. Op de gedeelde werkruimte moeten de managers hun targets, verbeterdoelen en -acties zetten en de voortgang daarvan. Op deze wijze kunnen managers samenwerken aan een bepaalde target of juist een target oppakken en voor de anderen uitvoeren. Bewust feedback geven is niet meer nodig aangezien de andere managers alle voortgang op hun eigen teamsite kunnen volgen. Het kost de manager geen extra tijd. Of hij nu zijn gegevens op zijn eigen directory neerzet of op de sharepoint, is om het even. Het kunnen volgen van behaalde targets kan tevens een gezonde concurrentiestrijd teweeg brengen.