Hoe houden we Nederland mobiel?

Cover stories

Met transport staat alles stil… zo lijkt het soms. Er leek, met de economische crisis, even een adempauze in de groei van congestie. Maar, als de economische groei weer aantrekt, dan lopen de logistieke netwerken in enkele jaren helemaal vol en vast. En wat blijft er dan over van Nederland als handelsland? Hoe houden we Nederland mobiel? Wat moeten bedrijven en overheden doen?

Meeste asfalt van Europa

Nederland heeft 135.470 km asfalt waarvan 5.012 km snelweg. Nederland heeft met 57,5 kilometer snelweg per 1.000 km² het meeste asfalt in Europa, naast veel spoor en binnenvaart. Toch staan we elke dag in de file. Soms helpt een beetje extra spoorrails of asfalt even.

Maar, eigenlijk wordt de schaarse infrastructuur niet goed benut. Een op de drie vrachtwagens rijdt helemaal leeg rond. De res...

Boeiend artikel over mobiliteit.
Wij werken aan een Motorways of the Seas project .
Een dagelijkse dienst met 4 Seariver Roro Containerschepen tussen Duisburg en Immingham.
Schepen zijn ontworpen /lading is er .Het bijeenbrengen van eigen vermogen heel lastig.
Kan u een ppt presentatie van het Seariver project toesturen.

mvrgr,
W.Dirkzwager
Bloemblad Bouw
Herkenbare problematiek. Innovaties gaan hier veel te langzaam naar de mening van o.a. de bouwsector (GWW). Naast goederenvervoer gaat het ook over personenvervoer. Zodoende worden er ook initiatieven ondernomen om hier versnelling in te brengen, o.a. vanuit de club van maarssen.
Goed om hier verbindingen tussen initiatieven te leggen.
mvrgr.
Paul Kuijpers
Jos Steynebrugh
Toen de eerste automobielen zich door de zandpaden ploegden was het duidelijk: hoe zwaarder, hoe meer de weg eronder leed. Zo werd “gewicht” een maat voor wegenbelasting. Later bedacht men dat de soort brandstof ook iets met die wegslijtage te maken zou kunnen hebben. Omdat het in sommige provincies wat drukker werd dan elders ontstond de derde component voor wegenbelasting: de Provincie.
In deze tijd liep er een man met rode vlag vóór de auto uit, dus file bestond niet.

De componenten (gewicht, brandstof en provincie) die ruim een eeuw later nog steeds de wegenbelasting bepalen hebben NIETS met file te maken. De lengte van een auto wel en de maximale snelheid óók. Een Smart van 2 meter lang en een top van 120 zou zo een stuk goedkoper moeten zijn dan een Volvo S80 van 4,50 meter en een top van 180 door hun verschillende bijdrage aan de file.

Dan gaan we wat doen met BPM en eigen bijdrage voor een schoner milieu. Maar ook dat heeft niets met filevorming te maken. Integendeel. We maken het goedkoper om op de weg te komen, dus werken we om een hoekje de file in de hand.

Er zijn maatregelen te bedenken die, alhoewel draconisch, wel effect zouden hebben op de filevorming. Denk aan belasting voor spitstijden, werklozen en senioren worden personae non grata in de spits, dichter bij werk gaan wonen levert fiscaal voordeel etc.

Maar we kennen steden die volledig onbereikbaar worden voor vrachtverkeer buiten een stringent tijdraam.
Voeg daarbij de vele kilometers 50 of 80 km/uur en de max. snelheid van 120 en de file is totaal.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de vele regeltjes en wetgeving moeten worden geanalyseerd op het effect en de bijdrage aan congestie op de weg. We hebben te maken met wetgeving die A) stamt uit het tijdperk van vrouw Holle en B) een gebakje van gestapelde bedoelingen kent. Nu staan de vrachtwagens bij de uitrit van de ECT terminal direct in de file en dreigen we de unieke doorvoerpositie via Rotterdam te verliezen aan Antwerpen en Noord Duitsland. Technische oplossingen zullen best helpen, maar oplossingen die onmiddellijk ingrijpen op gedrag zijn sneller en vele malen goedkoper. En dan maar hopen dat de eikeltjes die nu nog moeite hebben met zippen, de bumperklevertjes en de berm-inhalers gaan snappen dat ze mede oorzaak zijn van het probleem. Wellicht de boetes dramatisch omhoog?

Jos Steynebrugh
Gerard Lappee
De auteur vraagt zich af waarom er in Nederland zoveel file is, ondanks de vele snelwegen. Ik vraag mij af of de auteur wel eens gehoord heeft van de wet BReVer...

De wet BReVer staat voor Behoud van Reistijd en Verplaatsing. Elke verkeerskundige kent deze wet. De geschiedenis leert ons dat reistijd en het aantal verplaatsingen constant zijn, namelijk gemiddeld 60 minuten en 3 verplaatsingen per dag. Cijfers van het CBS leveren hiervoor ondermeer het bewijs. Klik op http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37727&D1=a&D2=0&D3=0&D4=0&D5=0&D6=a&VW=T).

Het frappante is dat iedereen geneigd is het reistijdquotum op te vullen. Dat betekent dat mensen die weinig tijd kwijt zijn aan woon-werk-verkeer, dit compenseren met meer reistijd voor andere functies (vakanties, familiebezoek, enz.).

In de loop van de jaren zijn vervoerswijzen sneller worden. Daardoor kon in dezelfde tijd een grotere afstand worden afgelegd. Zo is in Nederland in de periode 1985 - 1995 de gemiddelde woon-werk-afstand met 15% gegroeid.

Als er files ontstaan neemt de reistijd van individuen tijdelijk toe. Zij komen dan niet meer uit met hun reistijdquotum en gaan dan zèlf oplossingen verzinnen: vroeger/later vertrekken, een andere vervoerwijze kiezen, de reis niet maken (bijvoorbeeld door werk dichter bij huis te zoeken, of te verhuizen). Daarna is hun reistijd weer zoals ie voorheen was.

Het geklaag over de drukte op snelwegen is heel relatief: ondanks het alarmerende beeld dat in de media geschetst wordt, is de tijd die mensen in files doorbrengen door de jaren heen constant. Goed, er staan meer mensen in de file. Maar per persoon is het nog steeds constant.

Ook het bedrijfsleven doet een duit in het zakje. Als de doorstroming werkelijk zo beroerd zou zijn, dan zou Albert Heijn vanzelf weer naar meer en kleinere distributiepunten gaan. Dan loont het weer om productie en afzet dichter bij elkaar te brengen.
Jos Steynebrugh
@Gerard

Einstein zei het al: E=m*C^2 ofwel Ellenlange file = Mobilisten * Constante reistijd^2.
Niets aan de hand, zeg jij, maar de file wordt ook volgens jouw redenering steeds maar langer!

Jos
Gerard Lappee
@Jos

De files worden niet zozeer langer, maar er staan op meer plaatsen files. Er zijn namelijk nieuwe snelwegen bijgekomen en bestaande snelwegen verbreed. Daardoor is de snelwegcapaciteit vergroot. Ondertussen is ook het autobezit gegroeid.

Door de grotere snelwegcapaciteit zijn de reistijden tijdelijk minder geworden. Neveneffect hiervan is dat een deel van de OV-reizigers weer in de auto stapt. Anderen vullen hun reistijdquotum weer in en gaan dus grotere afstanden afleggen. Eindresultaat: er ontstaat 'nieuw' verkeer en op termijn weer files.

Het 'nieuwe' verkeer is overigens niets nieuws. Als Rijkswaterstaat een nieuwe/verbrede snelweg opent, houdt ze daar al rekening mee. Kortgezegd: meer asfalt trekt meer verkeer aan.

Overigens is het niet míjn redenering. Dat zou teveel eer zijn... Het is een redenering die al door veel meer mensen is gedaan. Maar op hoog niveau praat men blijkbaar niet over de wet BReVer. Want in nationale beleidsstukken (Nota Mobiliteit) of in Tracébesluiten (A4-Midden Delfland, A13/A16) vind je het niet terug. En dat terwijl de wet BReVer een verklaring is voor mobiliteitsgedrag en voor elke verkeerskundige gesneden koek is...

Meer over Logistiek & Supply chain management