Het verkleinen van het assortiment behoort tot dé mogelijkheid om te besparen op de voorraad, hoorde ik twee weken terug bij het evenement Supply Chain in One Day. Het kan een enorme besparing opleveren door de artikelenkeuze te verkleinen. Zeker in deze krappe tijden zorgt menig retailer ervoor het aantal verschillende producten drastisch in te krimpen.
Een supermarkt als Jumbo adverteert met de enorme productenkeuze, maar een supermarkt als Albert Heijn heeft fors gesneden in het aantal A-merk-artikelen. Onder het mom dat het huismerk net zo goed is, wordt het A-merk uit de schappen gehaald.
Niemand adverteert ermee, want minder is natuurlijk niet te verkopen. Het verdwijnen van de artikelen die weinig over de toonbank gaan, worden ook door weinigen opgemerkt, is de gedachte van de retailers. Het gebeurt daarom in het geniep en mokkend koopt de consument het artikel dat als alternatief wordt aangeboden.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Lees ook:
http://www.delaatstemeter.nl/soms-gaat-het-fout/kernassortiment-wat-moet-ik-daarmee/
Het verkleinen van het portfolio producten verkleint de voorraad én vereenvoudigt de meeste processen in de organisatie: bestellingen zijn eenvoudiger te verwerken, de complexiteit neemt af, kans op fouten hiermee ook, overzicht en inzicht in kosten en prestaties van het assortiment nemen toe etc etc.
Het reduceren van producten is niet een eenvoudige stap is. Veel klanten zullen actief benaderd moeten worden met alternatieven voor de producten die zij nu afnemen. En de keuze welke producten te staken, is niet simpel.
Op termijn zijn de voordelen van een bewust gekozen productenportfolio groot.