Onlangs werd ons bureau ingeschakeld bij een accountantskantoor waar ongeveer 85 professionals werkten. Dit kantoor had de laatste jaren bijzonder nauwgezet gewerkt aan het verbeteren van de prestaties en de productiviteit. Daartoe was een indrukwekkend systeem van “control” opgezet, in de veronderstelling dat dit zou helpen bij de ambities. Ondanks alle inspanningen was er helaas weinig effect. Na een uitgebreide intake hebben we een experiment voorgesteld, waarin de accountants en belastingsadviseurs gedurende een half jaar intern hun urenbestedingen niet meer hoefden te verantwoorden. Het resulteerde in een productiviteitsstijging van 8%. Rara, hoe kan dat?
Control en motivatie
De kern van control kunnen we samenvatten als het toedelen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, a...
Ik denk niet dat Tillema zijn gedachten snel realiseerbaar zijn. Ik denk wel dat hij een hele boeiende, strategische opportunity voor controllers aansnijdt.
Knap hoe je inhoudelijke zaken weet te combineren op een heldere manier. Heb de column met plezier gelezen! Het zet me flink aan het denken, en dat heb ik liever dan columns waarin "antwoorden" worden opgelepeld. Dank.
Je hebt helemaal gelijk, alleen het is de ene zijde van de medaille. Kees Tillema probeert in zijn betoog een ingang te vinden voor de combinatie met de andere (control) zijde. Anders blijven we in de polemiek zitten: óf vertrouwen, óf control. En we weten inmiddels wel dat het om beide gaat.
Bovendien -en dat is het aardige van Kees zijn artikel- een goede relatie met de leidinggevende en een mooi geboden perspectief kan en moet ondersteund worden door nauwgezette vormen van passende control.
Boeiende discussie hoe dan ook!
Corine Vermeulen
Wat mij verder opvalt is dat de discussie zich vooral afspeelt vanuit managementpositie: hetzij vertrouwen geven aan, hetzij het controleren van de professional. Zou het probleem niet opgelost zijn als elke professional het tot zijn/haar professionaliteit rekende om verantwoording af te leggen aan zijn/haar thuisorganisatie over zijn/haar handelen? Als een soortement van keerzijde van de medaille voor het autonoom en/of met grote vrijheden opereren. Hetgeen een wezenskenmerk is van het werken als professional. Met andere woorden, werk ook aan de houding/attitude van de professional. En wat ook helpt: breng de "bureaucratie" (allerlei rapportageformulieren, vooral vanuit de afdeling Finance & Control) terug tot een absoluut minimum. Dat kweekt goodwill en verhoogt de betrouwbaarheid van de gegevens!
Maria