Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik denk niet dat Tillema zijn gedachten snel realiseerbaar zijn. Ik denk wel dat hij een hele boeiende, strategische opportunity voor controllers aansnijdt.
Knap hoe je inhoudelijke zaken weet te combineren op een heldere manier. Heb de column met plezier gelezen! Het zet me flink aan het denken, en dat heb ik liever dan columns waarin "antwoorden" worden opgelepeld. Dank.
Je hebt helemaal gelijk, alleen het is de ene zijde van de medaille. Kees Tillema probeert in zijn betoog een ingang te vinden voor de combinatie met de andere (control) zijde. Anders blijven we in de polemiek zitten: óf vertrouwen, óf control. En we weten inmiddels wel dat het om beide gaat.
Bovendien -en dat is het aardige van Kees zijn artikel- een goede relatie met de leidinggevende en een mooi geboden perspectief kan en moet ondersteund worden door nauwgezette vormen van passende control.
Boeiende discussie hoe dan ook!
Corine Vermeulen
Wat mij verder opvalt is dat de discussie zich vooral afspeelt vanuit managementpositie: hetzij vertrouwen geven aan, hetzij het controleren van de professional. Zou het probleem niet opgelost zijn als elke professional het tot zijn/haar professionaliteit rekende om verantwoording af te leggen aan zijn/haar thuisorganisatie over zijn/haar handelen? Als een soortement van keerzijde van de medaille voor het autonoom en/of met grote vrijheden opereren. Hetgeen een wezenskenmerk is van het werken als professional. Met andere woorden, werk ook aan de houding/attitude van de professional. En wat ook helpt: breng de "bureaucratie" (allerlei rapportageformulieren, vooral vanuit de afdeling Finance & Control) terug tot een absoluut minimum. Dat kweekt goodwill en verhoogt de betrouwbaarheid van de gegevens!
Maria