Vraag een CEO waarop deze stuurt en je kunt het antwoord voorspellen. Het omvat woorden als marktaandeel, omzetgroei, winstmarge, klanttevredenheid, imago en als je geluk hebt nog iets over innovatie.
Vraag een gemeentebestuurder of manager waarop deze stuurt en je krijgt een diversiteit aan antwoorden. Burgertevredenheid ga je horen, maar daarna wordt het spannend. Begrijpelijk, want gemeenten hebben een woud aan sturingsinformatie.
Tot dusver bestaat er niet een uniform dashboard en benchmark voor de gehele gemeentelijke dienstverlening. Dat zou wel helpen om het leren van elkaar te stimuleren en om ambities beter te monitoren. Maar de ontwikkeling van zo’n dashboard is ingewikkeld, want een gemeente omvat vele werkvelden met elk een eigen informatiebehoefte, eigen metingen en benchmarks...
Beter alle aandacht richten op het resultaat van het primaire proces, dan nu al iets ontwikkelen om achteraf iets te meten. Ik huiver al bij het idee dat gemeentes elke jaar gegevens moeten gaan verzamelen voor een benchmark.. ik vrees dat het werkveld weer veel van die gegevens moet gaan aanleveren en dat kost weer een boel tijd die nuttiger te besteden valt: zorg verlenen en op tijd en correct betaald worden :-)
Er is een oud gezegde dat hier heel goed als uitgangspunt zou kunnen dienen: First Things First..
Een eh. dat artikel over Passie en hard werken.. ook leuk in dit verband !
Wel slecht nieuws voor allerlei consultants die gegevens uitvragen aan gemeenten en ze vervolgens terugverkopen voor inzicht in eigen data.
Wordt de mogelijkheid geboden om via APIs de informatie uit andere informatiebronnen toe te staan tot het dashboard of wordt het exclusief gehouden voor de genoemde enquête? Dit lijkt mij qua 'prikkels' ook belangrijk: het dashboard wordt daardoor een onafhankelijke uiting van diverse, gevalideerde informatiebronnen, niet alleen die van de partij die het dashboard maakt. We gaan uiteraard graag het gesprek aan als deze laatste partij openstaat voor nieuwe, (realtime) informatiebronnen om het prachtige dashboard te voeden met integere stromen van relevante informatie.
Wat me wel opvalt, waar de vorige reageerder ook op wijst, is dat de gegevens (nog?) niet beschikbaar voor derden (liefst ook als open data). Zo veel gevoeliger dan Waarstaatjegemeente-gegevens lijkt het me niet toch? Zeker niet als ik op data.overheid.nl lees dat "Data van een overheidsorganisatie worden proactief beschikbaar gesteld als open data als er geen uitzonderings- of beperkingsgronden van de Wet openbaarheid van bestuur of bijzondere openbaarmakingsregelingen van toepassing zijn." Misschien als stap 1 dit doen voor data van gemeenten die het geen probleem vinden?
Wat betreft de connecties met andere bronnen: ongeveer een kwart van de informatie wordt vooringevuld op basis van informatie van derden. Dat gebeurt nog niet allemaal volautomatisch met API's, maar voor de deelnemers scheelt het flink in de invullast en het voegt inderdaad extern gevalideerde en onafhankelijke informatie toe.