Opleiding: Verdiepingscursus toekomstgerichte dienstverlening in de personenschaderegeling
Leer hoe je goed aandacht kunt geven aan de immateriele behoeften van het slachtoffer
Inhoud en werkwijze
Tijdens deze verdiepende en interactieve cursus ga je met de docenten, de herstelgerichte dienstverlener en de ervaringsdeskundige het onderwerp toekomstgericht herstelgericht dientsverlenen verkennen en leer je hoe je deze dienstverlening kunt toepassen in je eigen praktijkzaken.
Programma
start met een uur Introductie en theorie toekomstgerichte dienstverlening;
twee uur behandeling van casustiek;
afsluiting door ervaringsdeskundige.
Herstel gaat voor de schade
Tijdens deze verdiepingscursus gaan de docenten in op wat toekomstgerichte dienstverlening in al zijn facetten betekent in de personenschade en hoe dit uitwerkt in de schadevergoeding. Je leert een op de toekomstgerichte-herstelgerichte visie te ontwikkelen op de personenschaderegeling en de aanpak van de personenschadezaak. Daarbij word je bewust gemaakt van wat ‘herstel gaat voor de schade’ betekent.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste slachtoffers in de personenschaderegeling, naast financiële compensatie, met name de vervulling van de immateriële behoeften belangrijk vinden. Echter in de huidige praktijk van personenschaderegeling ligt de focus vrijwel uitsluitend op de financiële aspecten. Juist door het vervullen van de immateriële behoeften, komt het herstel van slachtoffers in psychologische, sociale en medische zin ten goede. Daarnaast kan het de looptijd van een zaak verkorten.
Toch breekt toekomstgericht-herstelgericht dienstverlenen niet volop door in de personenschaderegeling. Hoe komt dat?
Is de praktijk van het letselschadeproces uitsluitend gericht op financiële compensatie?
Zijn de schadebehandelaars bij verzekeraars
Datum: 27 juni 2025 12:30-16:45
WO