Opleiding: Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals
Generatieve AI biedt enorme mogelijkheden binnen het onderwijs, en niet alleen in het klaslokaal. Deze technologie, die in staat is om op basis van een prompt nieuwe teksten, afbeeldingen, geluiden of zelfs video’s te creëren, kan de manier waarop scholen werken fundamenteel veranderen. Of je nu docent, onderwijsassistent, administratief medewerker of schoolleider bent, generatieve AI kan ondersteuning bieden in allerlei taken, van het ontwikkelen van lesmateriaal tot het verbeteren van communicatie en zelfs het stroomlijnen van administratieve processen.
In het klaslokaal kan generatieve AI worden ingezet om lessen te verrijken en te personaliseren. Docenten kunnen AI gebruiken om leerdoelen duidelijker te formuleren, schrijfopdrachten beter te structureren en direct feedback te geven op leerlingenwerk, bijvoorbeeld door tekstuele analyse van spelling, grammatica en stijl. Ook kan AI dienen als een feedback-tool om de taalontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, waarbij het mogelijk is om prompts op maat te creëren die aansluiten bij het taalniveau en de behoefte van de leerling. Door AI te gebruiken bij schrijfopdrachten, kunnen docenten bovendien tijd besparen bij het corrigeren, terwijl leerlingen directer en specifieker geholpen worden in hun leerproces.
Maar de inzet van AI gaat verder dan alleen het werk van de docent. Administratieve medewerkers kunnen AI gebruiken om routineklussen, zoals het schrijven van brieven of het verwerken van rapporten, te automatiseren. Dit maakt tijd vrij voor complexere en mensgerichtere taken. Voor leerlingbegeleiders kan generatieve AI ondersteuning bieden bij het creëren van persoonlijke studiegidsen of adviezen voor studenten, gebaseerd op hun unieke leerstijlen en prestaties.
Ook kan AI de samenwerking en communicatie op school verbeteren. Informatieverzoeken van ouders kunnen via geautomatiseerde systemen worden beantwoord, terwijl de AI snel en accuraat informatie geeft op basis van specifieke vragen. Dit versnelt de reactietijd en zorgt voor consistente, duidelijke antwoorden.
Tegelijkertijd is het essentieel om binnen een schoolcontext kritisch na te denken over het gebruik van generatieve AI. Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen AI gebruiken als hulpmiddel en niet als vervanging voor eigen denkwerk? Hoe kunnen we AI inzetten om de creativiteit en schrijfvaardigheid van leerlingen te bevorderen, zonder dat het leidt tot een overmatige afhankelijkheid van technologie? Bovendien moeten ethische kwesties, zoals privacy en het voorkomen van plagiaat, nadrukkelijk worden meegenomen in de integratie van AI in het onderwijs.
Generatieve AI heeft de potentie om het werk binnen scholen efficiënter, creatiever en effectiever te maken. Door de juiste balans te vinden tussen technologie en menselijke input, kunnen scholen de kracht van AI benutten om zowel de leerervaring van leerlingen te verbeteren als de werklast van medewerkers te verlichten. De uitdaging ligt erin om AI op een bewuste en verantwoorde manier te gebruiken, waarbij de menselijke factor altijd centraal blijft staan.
Training AI in het onderwijs bij jullie op school
Wil je AI op school gaan gebruiken? In een bedrijfstraining kunnen wij de training volledig op maat verzorgen voor jou individueel of samen met een groep collega's.
Tijdens de Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.
- Basisprincipes van AI en taalmodellen
-
- Inleiding tot Kunstmatige Intelligentie
- Geschiedenis en ontwikkeling van AI
- Huidige toepassingen van AI
- Wat zijn taalmodellen?
-
- Definitie en typen taalmodellen
- Hoe taalmodellen werken
- Prompt Engineering fundamentals
-
- Introductie tot Prompt Engineering
- Belang en doel van prompt engineering
- Kernconcepten
- Het structureren van Prompts
- Het belang van duidelijkheid en specificiteit
- Voorbeelden van goed gestructureerde prompts
- Invloed van Prompt Design op de uitvoer
- Analyse van goede vs. slechte prompts
- Het aanpassen van prompts voor betere resultaten
- Prompt verfijnen en optimaliseren
-
- Iteratief verfijnen van prompts om tot betere resultaten te komen
- Specifieke taaltechnische elementen verwerken in prompts (grammatica, spelling, stijl)
- Gebruik van voorbeelden en context in prompts
- Generatieve AI voor docenten
-
- Lesmateriaal ontwikkelen
-
- Leerdoelen schrijven
- Beoordelingscriteria ontwikkelen
- Opdrachten ontwikkelen
- AI als hulpmiddel voor schrijfproducten
-
- Hoe AI effectief ingezet kan worden voor creatieve en school schrijfopdrachten
- Grenzen van AI-gebruik en het voorkomen van plagiaat
- Studenten begeleiden bij het gebruik van AI om hun schrijfvaardigheid te verbeteren
- Taaltechnische aspecten van prompts
-
- Instructies die spelling en grammatica beïnvloeden
- Correctie en feedback op schrijfproducten via AI
- Analyse van taalniveau en stijl via prompt-engineering
- Praktische toepassingen in de les
-
- Voorbeelden van effectieve prompts in verschillende soorten schrijfopdrachten
- AI inzetten als feedback-tool voor taalontwikkeling
- Hoe AI werkbaar te maken binnen de kaders van toetsing en beoordeling
- De leerling
-
- Hoe kan de leerling ChatGPT gebruiken voor uitleg? (bijvoorbeeld ook huiswerk)
- Hoe kan een leerling deze tool gebruiken om op een juiste manier bijvoorbeeld een werkstuk te maken?
- Hoe motiveer je een leerling om deze technieken te omarmen?
- Ethische en didactische overwegingen
-
- Het verschil tussen hulp en plagiaat bij AI-gebruik
- Studenten kritisch laten omgaan met AI in hun leerproces
- De rol van de docent bij het integreren van AI in de lessen
- Praktijkcase
-
- Werk je eigen casus onder begeleiding uit