Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Goed verhaal. Je slaat de spijker op zijn kop: je moet binnen het gehele bedrijf een klantgerichte cultuur hebben. Klantgerichtheid moet in het DNA van alle medewerkers zitten. Geldt ook voor de relaties, service en samenwerking tussen de afdelingen.
Met vriendelijke groet
Ron Seelen
Daarom is het zo nuttig om die kernwaarden van je organisatie helder te schetsen en goed te vertalen naar één vereenvoudigd functieprofiel, waarin hét DNA van de organisatie wordt samengevat (lekker overzichtelijk!) Dat leidt soms tot maar twee kerncompetenties die gelden voor alle medewerkers in de organisatie. Gek gezegd; zonder in het bezit te zijn van die twee kerncompetenties (zoals klantgerichtheid en resultaatgerichtheid) kom je als potentiele nieuwe werknemer niet eens aan tafel.
Wat ik merk in de praktijk is dat het aan goede communicatie van beleidmakers richting de medewerkers (die over het algemeen van goede wil zijn om de juiste kant op lopen) nogal eens schort.
Dus ja, aansturen op die gedeelde waarden, ambities en het 'waarom' van de organisatie en vergeet niet om je mensen 'mee te nemen' in dat verhaal. Leg bijvoorbeeld goed uit welke gedragsvoorbeelden er horen bij klantgerichtheid en leer mensen om echt verbinding te maken met de klant. Eerst verbinden, dan vertrouwen winnen en aansluiten bij de behoefte van de klant.